Lektionsidé: Blanda och ge. Fem böcker och en egen text.

FEM BÖCKERS MENINGAR OCH DEN EGNA TEXTEN SOM VI SKRIVER

Du kan anpassa den till vilken årskurs som helst. Den fungerar i årskurs ett. I årskurs nio. I årskurs sju. Det som varierar är underlaget, böckerna och meningarna. Jag har genomfört den här undervisningen i en årskurs fyra. De hade väldigt roligt. Och läste i mängder med böcker. Bokens plats central.

SÅ HÄR TÄNKER OCH GÖR JAG

Låt varje elev få fyra, fem böcker att hämta inspiration av. Det spelar ingen roll om böckerna hör ihop. Huvudsaken är att de är flera. Be eleverna berätta för varandra om sina bokval. Man kan också kopiera upp olika texter ur olika källor. Ett annat alternativ, men det är inte lika lättarbetat är att söka texter på nätet och arbeta med dem. Jag tror det viktiga är att böckerna och innehållet är fysiskt. Uppgiften bygger på bläddrandet och undersökandet av innehållet. Uppgiften ska omges av lust. Lustfylld blir den om eleverna får prata om det de gör, berätta om det de upptäcker, berätta om sina val. Det blir än mer lustfyllt om läraren slår sig ned och gör uppgiften också och att läraren ingår i samma sammanhang och lärande som eleverna. En deltagande lärare förtätar undervisningens innehåll.

MODELLAR HUR

Så här har jag gjort, ja, undervisningen blir än mer inpirerande om eleverna får tydliga modeller att se och fråga om. Så jag visar tydligt. Här är mina fem böcker. De är slumpmässigt utvalda. Jag läser upp mina böcker:

  • Janzon: Varför kan inte potatisar gå?
  • Nilsson: Ett annat sätt att vara ung?
  • Jansson: Trollkarlens hatt?
  • Rendell: Döden genom vatten
  • Berggren: Underbara dagar framför oss. En biografi över Olof Palme.

SÅ HÄR GÖR VI

Jag tar en mening ur en av böckerna, dessa skriver jag av ordagrant. Det betyder att jag tittar efter meningar och läser lite här och där i böckerna. Jag samlar på mig fem meningar som jag på något vis ska sätta ihop. Första texten blir så här:

Jag fann det svårt att tro. Åsynen av honom, till och med hans rygg, hade en egendomlig inverkan på henne. Plötsligt lyfte mumintrollet nosen och lyssnade. Han tystnade och log åt något minne för sig själv. Det är allom bekant att det brukar dyka upp en massa maskar efter häftiga eller långvariga regn.

FRÅGOR VI KAN UNDERSÖKA TILLSAMMANS:

Hur väljer vi en mening?

Vad behöver vi kunna för att välja en mening?

Vilka ord gör oss förvånade?

Vilken mening skapade mer läsande?

LÄS IGENOM MENINGARNA HÖGT FÖR VARANDRA

Här kan man ha en läskamrat som lyssnar och som man sedan lyssnar på.

Diskutera meningarna och tankarna de väcker.

Fundera över hur de hör samman.

SKRIV OM DEN FÖRSTA TEXTEN TILL EN MER PERSONLIG TEXT.

Vi måste göra texten sammanlänkande, såväl i tempus som person, och själva ordningen. Nu får vi kreativt ändra och förändra texten:

Jag fann det svårt att tro. Åsynen av honom, till och med hans rygg, hade en egendomlig inverkan på henne. Plötsligt lyfte mumintrollet nosen och lyssnade. Han tystnade och log åt något minne för sig själv. Det är allom bekant att det brukar dyka upp en massa maskar efter häftiga eller långvariga regn.

Så här blir förändringen:

Jag tystnade och log åt något minne. Plötsligt lyfte jag näsan mot himlen och lyssnade. Åsynen av vädret, ja till och med molnen, hade en egendomlig inverkan på mig. Det är allom bekant att det brukar dyka upp en massa maskar efter häftiga och långvariga regn. Jag fann det svårt att tro.

LÄS IGENOM DE NYA TEXTERNA FÖR VARANDRA. 

Undersök hur ni påverkar era textmeningar och skriver in er. Diskutera hur ni förändrade, vad ni förändrade, hur ni gjorde texten till er. Diskutera ordval, meningar ni valde att börja med, meningen ni ville sluta med. Varför blev det så?

Efter genomläsningen, något ni vill förändra igen. I så fall skriv om den ytterligare en gång.

VARFÖR DENNA LEKTION:

Den innehåller böcker och texter. Den handlar om läsandet och synliggöra böckerna. Den handlar om att möta litteratur och skriva in sig i dem. Den handlar om att skriva av och följa en skriven text uppbyggnad. Den handlar om att härma. Den handlar om att tala och diskutera texter. Den handlar om att vara kreativ i sin skrivning. Den handlar om grammatik. Den handlar om att förändra och erövra texter. Den handlar om att få pröva. Den handlar om att diskutera och argumentera. Den handlar om att analysera. Den handlar om språket. Den handlar om SPRÅKET.

 

 

 

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen. Bokmärk permalänken.

3 svar på Lektionsidé: Blanda och ge. Fem böcker och en egen text.

  1. Jenny skriver:

    Vilken rolig idé. Jag ska också försöka få till en variant.

  2. Har inte provat med eleverna än, men jag har provat själv hemma med tre böcker. Det är så roligt, att ta någon annans ord och sedan skriva om dem:). Känner mig som en ’riktig’ författare…

Kommentarer är stängda.