Fråga eleverna: Vad innehöll lektionen?

Det är mycket spännande att efter en lektion be eleverna fundera över vad lektionen innehöll. Elevernas ord ger en god avstämning om innehållet. Jag gjorde detta idag med mina lärarkandidater. Jag bad också om att de skulle fundera över vad de hade lärt sig. Alltsammans skriver jag upp i ett worddokument, framför alla och tillsammans med det muntliga. Det gör att vår muntliga text blir skriven text. Vi får alla syn på det som skrivs, det som tänks och det som är under utveckling. Detta dokument kan sedan ägas av alla, om det är i klassen, kan det med fördel sändas hem med eleverna till föräldrarna. Genom detta kommer föräldrarna att ställa frågor om lärandet – inte om något annat. Jag tror på den möjligheten.

Då jag skriver ned är jag penna. Jag har ingen rätt att ändra. Det är viktigt att det blir på det sätt som uttalaren säger. Det handlar om viktiga saker. Om demokrati och yttrandefrihet. Den gäller i alla lägen.

JAG LÄRDE MIG:

  • Jag lärde mig om sädesärlan
  • Jag lärde mig hur man ställer frågor till eleverna
  • Jag lärde mig …

Det blir en lång värdefull lista över lärandet, med egna ord. Är det 25 elever så blir det ungefär många svar. Alla får en egen punkt. Och man får säga det som redan är sagt. Det skrivs också ned.

LEKTIONEN INNEHÖLL:

  • Lektionen innehöll mycket samtal
  • Lektionen innehöll en faktatext om en sädesärla
  • Lektionen innehöll …

Denna lista blir också lång. Det gör inget. Det synliggör bara att vi tänker, lär och gör saker i skolan. Det är ett så fiffigt dokument.

 

 

Det här inlägget postades i Föreläsningar jag ger, Kommunikationen, Lektioner och lektionsförslag, Ordförrådet, Pedagogik, Pedagogiska samtal, Styrdokumenten, Synligt läsande. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Fråga eleverna: Vad innehöll lektionen?

  1. Anne-Marie, du lär mig så mycket!

Kommentarer är stängda.