Frågor till eleverna: Hur förstår du? Hur gör du för att förstå? och lite om stavning

Elevers artiklar och deras ord - Körling undervisar 2004

Att ständigt inbjuda till samtal om hur vi förstår tycker jag är oerhört viktigt. Vad förstår du? Hur förstår du? Vad vill du förstå? Vad förstår du inte?

Jag vill hellre fråga än att själv gissa. Här har en elev beskrivit ord eleven vill veta något om. Eleven har själv valt en artikel hemma, en ganska vanlig hemuppgift en gång i tiden, och i skolan skulle vi diskutera hur vi förstår den. Vi förstår olika saker och vi förstår på olika sätt. Det är i gemenskapen vi kan utveckla förståelse, förändra och mötas. Allt blir till diskussion och gemensamma funderingar.

Eleverna fick också lämna in de ord vi skulle öva att stava till. Med 28 elever i klassen och tre ord var hade vi mängder av ord vi kunde undersöka och fundera kring. Stavning övades också. De ord eleverna valde ut måste de noga undersöka att de stavat rätt till. Kring detta arbete hjälptes vi alla åt. Ibland glömdes en bokstav och då rättades det till innan orden publicerades som klassens. Roligt, ordrikt, gemensamt.

Textfunderingar årskurs 3 - körling undervisar 2004

Det här inlägget postades i Läxor, Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.