Dialogen, delandet och coachningen

Hej Anne-Marie!

Idag hände det något roligt i klassrummet. Jag har ju börjat prova med att inte svara på elevernas frågor ”hur stavas …?”  Istället får de skriva på lappar och gå runt och fråga klasskamraterna och slå i ordlistorna:). Idag kom de igång ordentligt och många gick runt och skrev och diskuterade ord. Då säger plötsligt en av 1:orna:
Men hur vet man om det ska vara en eller två?

Jag skrev genast upp hans fråga på tavlan och lovade att vi skulle ta reda på det tillsammans.

Det är verkligen stor skillnad nu när jag har slutat svara på deras frågor, helt plötsligt blev de mycket angelägnare om att vilja lära sig hur man stavar ord och hur man kan veta ”om det är en eller två”:).

Elevernas lärande! Eleverna är de som ska få upptäcka. Eleverna ska få lära sig lära. Och då öppnar sig äventyret. Inte matas med hur man gör och sedan göra. De ska få upptäcka hur man lär sig genom att pröva hur man lär sig.

Det här inlägget postades i Konsultation av något slag, Pedagogiska samtal. Bokmärk permalänken.