Den mycket speciella skolstarten och uppgiften med den!

Körling fotograferar 2013

Det måste kännas speciellt att skolstarta för eleverna. Kan vi lägga ordningsregler och formalia åt sidan åtminstone den första dagen och ta vara på lusten och glädje att ses och återses. Kan vi sätta sprätt på glädjen över att vara tillsammans igen, visa lugn och tillit till vad skolan har att ge! Inte genast sätta pressen på eleverna, stressen i organisationen, oron i läraren. Inte genast ange klockslag utan hålla armarna öppna, vida för det lärande vi tillsammans ska åstadkomma.

– Matematiken kommer göra dig nyfiken. Visste du att …

Ge något att förvånas över. Prata läroplan och kursplaner som vore de spännande och trovärdiga, inte fyllda med måsten och ska. Utmana med frågor som pekar in mot ämnen och framtida lärande:

Uppgift: 

Om femton år är ni alla läroplansförfattare. Vilka är kurserna? Hur tar vi kurs mot kursinnehållet då? Gör en reklamkampanj för ämnet kemi, matematik och musik!

Det här inlägget postades i Inkludering, Kommunikationen, Lärarens språk, Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.