LEKTION om Begreppen, orden, ordförrådet: Att introducera boken, lektionen, ämnet, skolspråket

P1190546

Så här kan man introducera en bok, ett ämne, en lektion, orden och kreativiteten.

Ja, så här gör jag. Låt oss säga att det är en bok jag vill läsa ur, ett stycke jag vill undervisa ur. Innan jag gör något med eleverna har jag själv läst igenom boken, provläst den högt för att se att jag fungerar ihop med texten och kan läsa den ledigt, jag prövar språket och jag ser vilka infallsvinklar jag kan ge boken och vilka frågor jag kan ställa och vilka jag kan skapa.

1) ORDEN I RUMMET

Innan jag överhuvudtaget visar boken skriver jag upp några ord på tavlan. Dessa ord ska vara hämtade ur den bok jag ska läsa, den text vi ska arbeta med. Här har jag valt ord ur en bilderbok men jag kan också välja ord ur en kursbok i kemi, engelska eller spanska eller ord ur en manual. Det ska vara ord ur undervisningens fokus. Det är eleverna som ska pröva orden, skapa nya meningar och avsikten är att kittla elevernas språk och kreativitet. Jag brukar ha fem – 12 ord på tavlan beroende på hur vana eleverna är vid aktiviteten. Jag lutar mig mot Lev Vygotskijs teorier om att vi skapar språk tillsammans och om att ordförrådet är en aktivitet som måste erövras och byggas upp tillsammans. Det behöver inte bli korrekta meningar. Orden ska in i elevernas ordförråd, prövas och tänkas om. Orden ska också kittla kreativiteten. Här är fyra ord som får gestalta exempel:

parken

solen

krukväxten

hunden

2) IN MED ORDEN I UNDERVISNINGEN

Dessa ord ska eleverna få smaka på, sätta in i meningar. Jag gör så här:

– Sätt in ett ord i en mening?

  • Solen skiner på mig.
  • Krukväxten är en kaktus.
  • Krukväxten behöver vatten.
  • Hunden morrar när hunden ser en annan hund.
  • OBSERVERA att varje elev ska få säga en mening, det tar inte många minuter i anspråk och därmed skapas variation och ordet finns med i olika sammanhang. Eleverna får också härma varandra och låna meningar av varandra. Jag lånar gärna ut min mening till den som inte kan eller vågar eller vet hur att göra.

– Sätt in två ord i en mening

  • Solen skiner på en krukväxt som står i fönstret.
  • Hunden morrar åt solen.
  • Solen gillar hunden.
  • Hunden vill till parken.
  • OBSERVERA att varje elev ska få säga en mening eller pröva hur att göra en mening. Man kan gärna låta eleverna tänka i en minut två och två.

– Sätt in tre ord i en mening

  • Hunden och krukväxten är båda under solen.
  • Krukväxten och hunden ska få vara i parken.
  • Parken är en plats att vara på då solen skiner och hunden ska leka.
  • Parken, hunden och krukväxten är ord på en tavla i ett klassrum i Sverige.
  • OBSERVERA att varje elev ska få tänka, fundera, säga och skapa en mening. Låt eleverna arbeta ihop under en minut eller två. Låt alla meningar få höras i rummet. Skriv ned dem för åskådlighet.

– Sätt in alla ord i en mening.

  • Hunden, solen, parken och krukväxten är ord på tavlan.
  • Anne-Marie gillar ord som hunden, solen, parken och krukväxten.
  • Varför ska vi göra meningar med hunden, solen, krukväxten och parken?
  • Hur hör krukväxten ihop med hunden, solen och parken?

Tankar om undervisningen och lärarens förhållningssätt

Mina tankar om vad det är jag gör med orden och vad jag möjliggör för eleverna att skapa. Det är eleverna som ska utveckla språket. Att elever svarar med enordssvar är inte att tillägna sig språket. Skolmiljön ska innebära att eleven får formulera sig med hela meningar. Det är då eleverna kan lära sig, tänka om, utveckla sitt ordförråd. Dessutom smakar de på ord som de senare kommer att möta och då känna igen. Genom texten kommer ett nytt sammanhang för orden som eleverna arbetat med. Minns också att då du introducerar något nytt tar det en tid innan eleverna förstår och undervisningen blommar ut och blir rik på detta innehåll. Därför måste du ha undervisande tålamod och stötta eleverna i deras försök och deras förståelse. Minns att lärare har en plan. Den ska du sätta i verket. Att få andra att följa planen handlar om att själv följa den, tro på den och fortsätta förverkliga den.

 

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning. Bokmärk permalänken.

6 svar på LEKTION om Begreppen, orden, ordförrådet: Att introducera boken, lektionen, ämnet, skolspråket

  1. Pingback: Bra bloggar - ke004e | Pearltrees

  2. Pingback: Sv & SSA | Pearltrees

  3. Pingback: Läsning - lenalorentzen | Pearltrees

  4. Pingback: Att arbeta språkberikande, A-M Körlings idéer. | Pearltrees

  5. Pingback: Att arbeta språkberikande, A-M Körlings idéer | Pearltrees

  6. Pingback: Språkutvecklande lektioner | Pearltrees

Kommentarer är stängda.