Lektion: Vilket djur talar jag om?

Denna lektion bidrar till elevernas förmåga att lyssna, fundera, tänka och argumentera, analysera och fundera över fakta de hör eller tar del av. Lgr 11 berättar att skolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de förs fram. Samtidigt som eleverna ska få denna möjlighet ska undervisningen vara saklig och allsidig. Det betyder att vi måste utbilda för möjligheten att i stort och i smått tycka, tänka, belägga och uttrycka hur vi tänker och samt att skaffa argument för varför vi säger som vi gör.

Gör så här:

Förbered med att välja en text. Den text du väljer ska beskriva någonting. Du kan välja vad som helst. Jag väljer att göra detta med en faktatext om ett djur. Lektionen fungerar såväl i svenska som i engelska, ja, som i arabiska som i lettiska.

Förbered dig genom att ta bort det texten beskriver:

Buksimmare no 1

 

 

BuksimmareHär är den text jag kommer att göra med mina elever. Jag kommer att läsa den högt för eleverna. Därefter får de tänka vad det kan vara för djur, kryp, insekt eller vad de själva associerar till. Jag kommer be dem att lyssna igen och lägga ord på minnet som förklarar hur djuret ser ut och som kan stötta dem i att belägga sina egna berättelser med fakta. Alltså jag läser den lilla texten flera gånger. Jag är generös med tid att tänka. Jag kastar mig inte genast över berättelsen igen för att ge dem ledtrådar. Meningen är att de ska få gissa, fundera och tänka. De ska också få berätta, förklara och ställa frågor. Här är texten. Det gröna orden tar är de jag inte uttalar, visar eller säger något om.

Alltid, alltid en tydlig koppling till Lgr 11. Varför gör jag detta?

Undervisningen brukar utvecklas till att bli mycket språkrik. Eleverna ska ges rika möjligheter att samtala, läsa och skriva och få utveckla sina möjligheter att kommunicera (Lgr 11, s. 9).

Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende att pröva egna idéer och lösa problem. (Lgr 11, s. 9). Eleverna blir nyfikna och berättar ofta rikligt om vad de tror att det är och varför.

 

Undervisningen ska vara balanserad och varierad sammansättning av innehåll och arbetsformer. (Lgr 11. s. 10). Att vända och vrida på innehåll, hitta andra vägar in i texter genom att inte ge eleverna allt. Kittla hjärnan lite!

Innan jag berättar vilket djur/insekt det är ger jag lite mer information:

  • simma
  • bakben
  • växtätare
  • sjöbotten

Tre till fyra begrepp ska åskådliggöras. Dessa begrepp ska eleverna få pröva i sina munnar, undersöka värdet av och därigenom härleda till vad för slags djur det handlar om. Eleverna ska också få den generösa möjligheten att pröva att uttala och säga meningen:

”Om du inte är försiktig kan de sticka dig ordentligt.”

Eleverna kommer att grubbla och fundera, gissa och säga alla möjliga djur. Det handlar inte om att få rätt eller att komma på svaret utan att få näring till att fantisera och gissa, prata, lyssna och tänka. Naturligtvis kan ni ta ett annat litet djur eller insekt, eller en maträtt där ni tar bort den viktigaste ingrediensen, eller en plats som finns förklarad men som ni inte berättar om. Jag valde buksimmaren.

Den här lektionen träffar flera kursplaner; ämnet svenska, ämnet biologi, ämnet geografi. Det beror på hur diskussionen utvecklar sig och hur kreativt du ser på lektionens möjlighet.

Jag brukar utvärdera mina lektioner genom att fråga eleverna:

  • Vad gav den här lektionen er att tänka på?
  • Nya ord ni lärde er under denna lektion?
  • Hur vet ni att jag har förberett mig?
  • Något som ni skulle vilja förbättra eller andra synpunkter på lektionen?

Buksimmarna behöver luft ibland. Det behöver elever också.

Skriv ut!

Om du vill skriva ut den här lektionen kan du göra det genom att klicka på kommentarer så kommer en liten ikon att synas. Tryck på den och bums har du en utskrift att hålla i din hand.

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Lektion: Vilket djur talar jag om?

  1. Pingback: Blogg | Pearltrees

  2. Pingback: WorldReadAloudDay i Stensele! – lappkullan.se

Kommentarer är stängda.