Fråga inte vad eleverna lärde sig – fråga vad undervisningen gav

P1240766

Vänd på frågorna. Undersök saker och ting utifrån andra perspektiv än att fråga vad eleverna lärde sig. Naturligtvis kan du också fråga vad eleverna lärde sig av lektionen men om eleverna får berätta om undervisningens innehåll kan de också påverka den.

Om de får berätta vad undervisningen innehöll och vad undervisningen gav så kommer vi få reda på vad de lärde sig och samtidigt få insyn i  hur eleverna förstod undervisningens innehåll. Då du som lärare frågar detta öva dig i att vara saklig, tillåtande och generös. Skolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och tillåta att de förs fram. Det gäller också i klassrummet, det gäller också för läraren. Läraren ska vara öppen för skilda uppfattningar och tillåta att de förs fram. Om undervisningen inte gav det läraren trodde och önskade måste läraren bli tydlig med just det läraren ville att eleverna skulle lära sig. Min erfarenhet är att då jag frågar eleverna om vad undervisningen gav är att den gav eleverna så mycket mer än det jag själv kunde tänka mig.

Den här lektionen, den här undervisningen gav mig:

  • alltså jag hade aldrig läst John Steinbecks bok Of Mice And Men om du inte hade undervisat om den
  • undervisningen handlade om att förstå ett bokomslag
  • undervisningen innehöll fyra ord som vi fick prata om och göra meningar av
  • … forts …

Låt alla elever komma till tals. Skriv gärna, synligt och transparent, korta meningar som synliggör vad lektionen innehöll ur elevernas perspektiv. Stanna upp en stund och studera listan du skrivit. Till en början kommer den inte vara så utförlig. På sikt kommer den bli lång och innehållsrik.

 

Det här inlägget postades i Kommunikationen, Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.