Diktamen



– Måste man ha diktamen? undrade en liten en.

– Varför har man diktamen, svarsundrade jag.

– Diktamen har man för att lära sig stava, svarade liten.


Nej, så tänker inte jag. Diktamen är inte för att öva sig i att stava. Det är för att kontrollera att eleven kan stava. Att finna dem som stavar som krattor och sätta åtgärder på dessa felstavare.

Jag tänker så nervöst det måste vara att skriva diktamen, stressigt med tiden, penntuggarrädsla. Jag tror eleverna vet att de prövas inte att de övar.

Stavning är en utvecklande process. Det handlar också om medvetenhet, mycket läsande och undervisning. Diktamen är en lärarhandling där läraren gör text muntlig, låter eleverna skriva ned den på en av läraren bestämd tid, och sedan har en tro om att eleven presterat det absolut bästa i form av stavning. Nej, det är inte min melodi. Jag har prövat. Resultaten blev så missvisande att jag lade ned detta arbetssätt för min egen del. Däremot arbetar jag mycket med stavning, modeller och läsning och diskussioner om ord, ordval, ordets presentation och ordets delar och ljud.

Diktamen är ett slags prov. Jag tycker man ska säga som det är.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Formativ bedömning, Hinder för lärande, Styrdokumenten, Värdegrunden. Bokmärk permalänken.