Strategier: att inkludera resonemang hur vi tänkte

P1260979

Varje gång vi gör något gemensamt kommer vi att tala om hur vi tänkte och hur vi tänkte olika fast vi kom fram till ett rätt svar. Ja, om det nu är ett rätt svar eller om frågorna vi utmanar med kan ha fler svar. Men många svar är av det slag att de är antingen rätt eller fel. Att komma fram till ett svar och få besvara genom att berätta är vad undervisningen ofta möjliggör. Vad viktigare är att ställa frågorna hur vi kom fram till det svar vi kom fram till. Det betyder att då vi ställer frågorna om hur vi tänkte och hur vi löste våra problem möjliggör för hur vi kan erbjudas fler vägar att tänka och fundera. Du löser det så och jag löser det så. En tredje väg kan uppstå.

Berätta! Låt oss höra! Förklara! Vi är nyfikna! Vi lyssnar. Vi lär oss hur du tänker. Sen kan vi alltid se hur professor den och den tänkte eller författaren den och den skrev. Då har vi ytterligare en att lyssna, lära och förstå genom.

Det här inlägget postades i Strategier, Undervisningen. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.