Samsyn på framsteg och att vårda relationen

”När en elev flyttar från en lärare till en annan finns det ingen garanti för att han eller hon kommer att få allt mer utmanande uppgifter eller få en lärare med samma (förhoppningsvis höga) förväntningar om hur man ska gå vidare i läroplanen. Inte heller är det givet att eleven får arbeta med en lärare som hjälper eleven att växa från den punkt där han eller hon befinner sig, och inte där läraren tror att han eller hon bör vara i början av året. Att ha höga förväntningar och samma uppfattning om framsteg kräver att läraren vårdar relationen till sina elever.”

Hattie, John; Synligt lärande, 2014

Jag brukade alltid ställa frågan – vill jag vara elev i mitt eget klassrum – och då prövade jag klassrummet ur ett elevperspektiv. Det utbildade mig. Samtalen om hur vi lär i klassrummet likaså.

Jag funderar mycket över det jag läser i Synligt lärande av John Hattie, 2014.

Det här inlägget postades i Hinder för lärande, Inkludering, Kollegialt lärande, Kommunikationen, Ordförrådet, Pedagogik, Pedagogiska miljöer och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.