Brev om klassrummets utförande och undervisningen i det

Hej Anne-Marie!

Jag vill bara återkoppla till dig angående klassrummets betydelse i undervisningen. Tror att du vet att du är en stor inspirationskälla för mig, och att jag har praktiserat en del av det du skriver i mitt eget klassrum med mycket gott resultat i elevers lärande. Under fem års tid har jag möblerat klassrummet och praktiserat undervisning utifrån det du beskriver i dina böcker och på din blogg.

Veckan före påsklovet bjöd rektor in kommunens ”skolarkitektskonsult” att närvara vid min undervisning. Jag försökte under ett arbetspass visa på flera olika undervisningssätt så att hon skulle få se hur jag använde rummet. Responsen efteråt överraskade mig. Den var överväldigande. Hon hade sett och förstått så mycket av mina tankar bakom. Hon var mycket imponerad och uttryckte bland annat att ”det här är det sättet lärare bör undervisa på”, ”det måste spridas”. Jag blev mycket glad och imponerad av hur mycket hon såg och förstod.

Jag tror verkligen på detta sätt att undervisa på. Den glädje jag kände av att bli uppmärksammad och bekräftad, och som jag fortfarande bär på dagligen vill jag på detta vis dela med dig. Ha det så gott!

Trevlig helg!

Det här inlägget postades i Klassrummet, Kollegialt lärande, Kommunikationen. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Brev om klassrummets utförande och undervisningen i det

  1. anna skriver:

    Får mig att tänka på när min mor (lärare) var på besök, stod mitt i mitt klassrum, och frågade var klassrummet var… Men mitt klassrum hade inte passat henne och hennes undervisning. Därför blir jag lite nervös när skolarkitekter drar slutsatser om hur lärare SKA undervisa. Det enda vi kan vara överens om är att lärare ska undervisa, inte hur…

Kommentarer är stängda.