Lektionsidé: #mellanraderna

Skärmavbild 2015-05-31 kl. 09.21.28

Efter att ha lyssnat ill  Spanarna, P1 och Jessica Gedins spaning ”Upptäck symbolvärlden” blev jag nyfiken på hur undervisningen skulle kunna utformas och utvecklas genom symboler och hashtags. Efter att ha lyssnat till programmet gick jag länge och tänkte på det barn gör idag och hur de använder språket. Det som kanske är en aning främmande för mig. Sen ville jag pröva själv.  Att #mellanraderna. Jag började med några strofer ur Bruno K. Öijers dikt ”Här utanför” ur ”Svart som silver” 2008.

Först återger jag dikten. Så här lyder den:

gräset här utanför

växer så tätt

att det är omöjligt att se

vilka två grässtrån

som är förälskade och just gift sig

och vilka som bara kommit

för att deltaga i festen efteråt

Nu prövar jag att under varje strof sätta några #-taggar för att se vad som händer och vad jag upptäcker. Förmodligen behöver jag lära mig mer om #-taggarna. Vore spännande att undersöka hur vi kunde använda texter och ge eleverna möjligheter att pröva att berätta om dem genom #-tagg. Jag skulle låta dem möta dikt och pröva sina tankar genom dem. Men inte överge samtalet om dikten och om författaren som skrev dem.

gräset här utanför

#trädgård #gräsmatta #inomhus #utomhus #ängen #åsidosatt #utanför #grönska #utsikt #jagfårintegåut

växer så tätt

#växa #uppväxt #gräsklippare #tätbefolkat #tät #intill #uppväxt

att det är omöjligt att se

#omöjligt #svårt #besvärligt #titta #film #osynlig #obemärkt #detosynligabarnet #tovejansson

vilka två grässtrån

#grässtrå #antal #två #skilja #urskilja #fråga

som är förälskade och just gift sig

#kärlek #gifta #bröllop #tillsammans #ringar #kyrka #stadshus #vigsel #tvåsamhet #par #romantik

och vilka som bara kommit

#gäster #bröllopsgäster #vittnen #oanmälda #inbjudna

för att deltaga i festen efteråt

#bröllopsfest #party #bröllopsmiddag #dansa #gäster #bröllopsgäster #bröllopstal #toastmaster

Jag har prövat hur man kan göra. Jag funderar hur man ytterligare kan undervisa för att bilda ord, meningar och vidga förståelsen för dikten. Att lyfta #-taggen till samtal om text. Hur förstår vi nu dikten? Vilka andra texter refererar vi till? Om vi själva skulle skriva kan vi härma och skapa eget genom diktarens ord och genom de taggar vi skapat?

Jag prövar igen. Denna gång ur ”Dear Greenpeace” av Simon James, 1993 

Skärmavbild 2015-05-31 kl. 09.28.56

Skärmavbild 2015-05-31 kl. 09.29.09

Dear Emily,

Here are som details about whales.

I don´t think you´ll find it

was a whale you saw,

because whales don´t live in ponds,

but in salt water.

Yours sincerely,

Greenpeace

Så här blir det då:

Dear Emily,

#tilltal #kommatecken #brev #mail #korrespondens #engelska #kursiv #kuvert #igenklistrat #adressat #brevpapper #porto #brevlåda #brevbärare  #nålbrev #brevroman #öppetbrev #oppetbrev #Emily #inledningsfras #skrivabrev #innanmail #handskrift #innandatorn

Here are som details about whales.

#faktatext #val  #innehållsförteckning #infoval #ocean #leverivatten #barddjur #däggdjur #liknarenfisk #gronlandsval #valar #tandvalar #hårlös #strömlinjeformad #valsång #plankton #floddelfiner #kaskeloter #vitvalar #tumlare #blåval #gråval #vitval #slaiuppslagsverk #nationalencyklopedien #villevetaomvalar #faktaomvalar

I don´t think you´ll find it was a whale you saw,

#ifragasatta #tvivlare #tvivel #skrivapanasan #argumentera #overtyga #övertyga #svar #brevväxling #brevväxla

because whales don´t live in ponds,

#damm #storlek #190ton #beskrivandetext #motargument #fakta #källkritik

but in salt water.

#saltvatten #ocean #70procentavjordensyta #leverivatten #saltafiskar #ingamen #men

Yours sincerely,

#avslutabrev #avsändare #artig #formell #stavarätt #stava #engelska #hurmanavslutarett brev

Greenpeace

#avsändare #fred #grön #global #miljö #miljöaktivister

Då jag prövar inser jag att jag måste lära mig mer om taggning. Frågor uppkommer och dem vill jag ta till min undervisning. Hur gör man med vokalerna å, ä och ö? Även om jag vet skulle jag fråga mina elever. När jag skriver uppkommer en genuin fråga runt huruvida jag kan ha svenska taggar eller om det finns regler för taggarna. Jag inser att jag också måste pröva taggarna eller skapa dem. Det betyder att jag själv kan skapa en tagg och hoppas på att den vinner inflytande och börjar användas. Kanske är taggen inte allmängiltig och då måste jag fundera på syftet med att tagga. Varför använder man taggar? Om det skulle jag samtala med mina elever. Frågorna om taggar kan betyda att vi undersöker vad vi kan skapa för taggar. Det är kreativt och innehållsrikt. Vi måste förstå innehållet. Hur används # och varför?

Hur som helst. Processen är kreativ. Jag blir nyfiken på ord. Det gör något med mitt ordförråd. Jag får pröva och utforska. Taggarna handlar om att få kontakt via ord och hur stor kontakt man vill ha med omvärlden hör ihop med hur man taggar. Hur man deltar i samtal, diskussioner och kring ämnen handlar också om hur man taggar och hur man förstår taggen. Jag ser undervisning.

Undervisningen kan naturligtvis exkludera taggarna. Men om barn använder sig av taggar och hashtags kan undervisningen delta, utmana och diskutera hur och varför. Vi ger ett annat innehåll, dikt och faktatext, och genom dem utvecklar vi vår kreativitet, vårt språk, vårt ordförråd och våra kunskaper.

Det är #laroplan #ordförråd #sprakutveckling #kreativitet #roligt #larorikt #taggadeelever #taggaundervisningen

För detta inlägg har jag läst i uppslagsverk (#encyklopedien #sökord #ordsomborjarpav), ordböcker (#svenskordbok #handbokisvenska #sökordbrev #handskrivnabrev), wikipedia (#minvänpånätet #sökord) och andra källor (#kryptisk #otydligt #källkritik #undanhållafakta). Jag taggar för lärande (#undervisning #taggadeelever #nyheter #språkutveckling #ordförråd). (#punkt #avsluta mening #skiljetecken #attsattapunkt).

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Ordförrådet, Undervisningen. Bokmärk permalänken.

2 svar på Lektionsidé: #mellanraderna

  1. Helena skriver:

    Hej Anne-Marie.
    Lektionen med # blev hur rolig som helst. Kreativa elever med massor av spännande ord i sig. Blev överraskad över hur mycket detta inspirerade, hur levande språket blev. Nya tankebanor! Höll på i ca en timme med Grässtråna som gifter sig…..:) Verkligen toppen!

  2. Pingback: Canygard | Pearltrees

Kommentarer är stängda.