Om läraren, om eleven inte längre vill vara där … Låt gå?

DSC_0327

Om en elev inte är i skolan
Om en lärare inte vill vara kvar vid skolan
Om en elev inte vill vara elev
Om en lärare inte vill vara lärare

Vi kan leka med tanken. Om gör att vi kan det. Om säger att det inte är så som vi tänker oss det. Om är en möjlighet att tänka som om det som kan hända.

Då en elev inte är i skolan
Då en lärare inte vill vara kvar vid skolan
Då en elev inte vill vara elev
Då en lärare inte vill vara lärare

Vi kan inte längre leka med tanken. Då gör att vi måste gå tillbaka i tiden. Det fanns något som hände som gav det resultat vi ser idag. Rekonstruera för att reparera. Se över för att se framåt. Vi behöver inte komma så långt som att det blir en berättelse där eleven skrivs ut eller läraren skriver ut sig. Låt oss lägga handen på vår hjärta. Låt oss veckla in oss i det vi inte gjorde eller det vi kanske gjorde. Läraren som alltid var så tyst. Eleven som alltid kom försent. Kanske vi gjorde för snäva förklaringsmodeller utan att fråga den vi undrar om. Eleven som inte kommer i tid kanske inte kan komma i tid. Den dag eleven inte längre kommer i tid utan helt enkelt inte kommer är det något som måste berättas. Inte om ordningen och redan som eleven inte förstår utan ordningen och redan där vi alla är. Får eleven synas. Kan eleven berätta. Eleven som kommit för sent varenda lektion har en strategi att vila mot. Den att inte stå och vänta i korridoren utan vara säker på att läraren är på plats för mobben är besvärlig. Den som inte kommer orkar inte längre vara den som får höra om sin sena ankomst utan att få berätta om varför. Inte bli bedömd. Utan lyssnad till. Läraren som är tyst är trött på att tystas. Det är för tyst kring läraren för att klimatet inte tillät läraren att ha idéer eller få ha ett ord med i laget. Ett ord med i laget.

Om en elev inte är i skolan

Om en lärare inte vill vara kvar vid skolan

Om en elev inte vill vara elev

Om en lärare inte vill vara lärare

Vi kan alltid gå tillbaka till om. Utifrån att tänka oss situationer och händelser som skulle leda till att vi säger

Då en elev inte är i skolan

Då en lärare inte vill vara kvar vid skolan

Då en elev inte vill vara elev

Då en lärare inte vill vara lärare

En plan för det som inte ska hända. En plan för det vi tänker oss kan hända men som vi inte vill ska hända. Och vad den planen ska innehålla det vet vi om vi lägger handen på hjärtat. Håll den kvar där. Vad behöver vi? Vad behöver vår nästa? Vad gör oss gemensamma.

Låt stå! Inte låt gå!

 

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Pedagogiska samtal, Värdegrunden, Verkligheten, Visionerna och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.