Bildpromenaden: Vad ser vi, tänker vi och hur påverkas vi?

Undervisningen bildpromenad berör dessa aspekter:

  • sätta ord på det faktiska: det betyder att få ett ordförråd som hör till bilden
  • fundera över vad bilden säger mig: det betyder att få tänka självständigt kring bilden
  • likheter med andra bilder och texter: vilka associationer får jag/vi
  • frågebildande; frågor och följdfrågor
  • Att tänka om det som inte syns; den negativa bilden, det som är utanför motivet men som kan påverka motivet
  • den tillhörande textens påverkan av det vi ser och tänker
  • hur texten använder sig bilden och ger den ett annat innehåll
  • cirkulerande samtal om källkritiken; beroende på samtalen kan källorna ses ur andra perspektiv

Dagens Nyheter 2015-07-19

Fotografiet i Dagens Nyheter söndagen den 19 juli 2015 kan diskuteras utifrån ovanstående. Om vi skulle undervisa om denna bild kan ska vi låta bilden tala först, ingen text, sedan tillför vi undervisningen bränsle genom text och förberedda frågor. Det handlar om att använda en bild i olika syften och vad dessa syften gör med vår syn på fotografiet.

  • Var hittar vi detta fotografi?
  • Varför har man tagit fotografiet?
  • Vilken är platsen?
  • Hur vet vi? Vad vet vi? Genom vad?
  • Hur förändras fotografiet beroende på texten?
  • På vilket sätt kan vi förstå det autentiska, det skapade och arrangerade?
  • Vilka är källorna?
  • Vilka syften har man?

Undervisningen kan byggas på under lektionen. Allt blir inte synligt genast. Det gör eleverna nyfikna och tänkande. Jag brukar dela upp ett fotografi så att jag kan bygga undervisningen genom att nytt tillkommer och som förändrar innehållet. Det kan handla om att ge en del av bilden men inte hela. Jag förbereder mig med frågor.

Återkommer med undervisningsformen, andra bilder och andra texter.

Det här inlägget postades i Bildpromenaden, Källkritik och undervisning, Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Bildpromenaden: Vad ser vi, tänker vi och hur påverkas vi?

  1. Pingback: Får jag säga vad jag tror nu? – lappkullan.se

Kommentarer är stängda.