Läsa SAOL: att organisera för att diskutera och ord att se med

Jag sökte på ordet läsa. Jag gick igenom alla ord jag kunde hitta. Skrev ned dem här. Det här kan tjänstgöra som ett pedagogiskt samtal eller undervisning om att skapa rubriker och organisera om orden. Orden tjänstgör också till att medvetandegöra. Exempelvis kan det vara spännande att ta de rumsliga orden till klassrummet och belysa dem genom att se hur det ser ut där vi ska skapa läsmöjligheter. Hur är det med belysningen? Och skolbiblioteket? Är det en plats för möten, kommunikation och aktivitet? Har vi ett bibliotek? Nåväl.

Här är orden:

  • läsa
  • läsa av
  • läsa emot
  • läsa igenom
  • läsa upp
  • läsa ut
  • läsande
  • läsanvisning
  • läsapparat
  • läsarbrev
  • läsardialog
  • läsare
  • läsarintresse
  • läsintresse
  • läsarkommentar
  • läskommentar
  • läsarmejl
  • läsarreaktion
  • läsarröst
  • läsart
  • läsundersökning
  • läsbar
  • läsbarhet
  • läsbarhetsindex
  • läsbarn
  • läsbegåvad
  • läsbegåvning
  • läsdrama
  • läsebok
  • läsecirkel
  • läsefrukt
  • läsekrets
  • läseri
  • läsesal
  • läsesalslån
  • läsfåtölj
  • läsfärdighet
  • läsförmåga
  • läsförståelse
  • läsglasögon
  • läshastighet
  • läshunger
  • läshuvud
  • läshörna
  • läsintresse
  • läsklass
  • läsklinik
  • läskunnig
  • läskunnighet
  • läskvitto
  • läslampa
  • läslig
  • läslust
  • läslyft
  • läsning
  • läs-och skrivsvårigheter
  • läsordning
  • läspenna
  • läsplats
  • läsplatta
  • läsprocess
  • läsprov
  • läsrum
  • lässvag
  • lässvårigheter
  • lästeknik
  • lästimme
  • lästips
  • lästräning
  • lästrött
  • läsupplevelse
  • läsvan
  • läsvana
  • läsvärd
  • läsår
  • läsämne
  • läsövning

Jag organiserar orden genom rubriken ”rumslig”:

  • läsesal
  • läsfåtölj
  • läshörna
  • läslampa
  • läsplats
  • läsrum

De här orden handlar om rummet, dvs, det fysiska. Om jag tänker utifrån de här orden och  befinner mig hemma kan jag skapa mig det rum jag vill. Om jag tänker genom de här orden i skolan kan jag fundera över vad skolan har eller inte har. Det betyder inte att jag värderar att det är dåligt eller bra utan hur det faktiskt ser ut. Om jag har de här orden och vill skapa en miljö för läsning kan dessa ord hjälpa mig på traven. Jag behöver en lampa, en stol, ett rum, dvs plats för läsning. Läsrum kan vara ett skolbibliotek. En läshörna kan skapas i ett klassrum. Dessutom kan vi lägga till ord som vi anser kan behövas i ett fysiskt rum där läsning är i centrum.

Jag organiserar orden genom rubriken ”resurser”:

  • läsa emot
  • läsa igenom
  • läsardialog
  • läsbarhetsindex
  • läsecirkel
  • läsesal
  • läsglasögon
  • läsklass
  • läslig
  • läspenna
  • läsplatta
  • lästips
  • läsövning

Om jag organiserar orden efter rubriken resurser kan jag skapa pedagogiska diskussioner om vad som kan menas med resurs. Kanske är vi inte överens om att ”läsa emot” är en resurs och då kan vi diskutera det. Kanske funderar vi vad som menas med ”läsa emot” och då kommer vi definiera det med hjälp av ordbok, uppslagsverk och genom samtal med varandra. Kanske kommer vi att läsa emot när vi skriver något ihop. Då kan vi fundera över hur den gemenskapen blev en resurs för språkutveckling och lärande gemenskap. Vi kan också fundera över andra ord som vi vill lägga till i listan. Vad menar vi med resurser och vilka resurser har vi. Det gör att vi samtalar om resurser och om vad dessa kan vara. Är det en resurs att högläsa 90 sekunder ur något eleverna ännu inte kan läsa självständigt? Vilka ord skulle du vilja lägga till under resurser? Vilka tycker du borde finnas där?

Jag organiserar orden genom rubriken ”kommunikation”

  • läsa
  • läsa emot
  • läsa upp
  • läsarbrev
  • läsardialog
  • läsarkommentar
  • läsarreaktion
  • läsarstorm
  • läsarundersökning
  • läsecirkel
  • läsklass
  • läsprocess
  • läsövning

Kommunikation är ordet här. Stämmer mina val av ord eller finns det andra jag kan lägga till? Läsarstorm är en metaform av engagemang, åsikter och synpunkter. När hade vi en läsarstorm i klassrummet? Vad är det för väder vi då skapar? Skolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de förs fram. Det är läroplanens ord. ”Han kom som ett yrväder … ” berättar något om hur någon kommer att röra till det ordentligt.

Jag organiserar orden under rubriken ”bedömning”:

  • läsa emot
  • läsa på
  • läsanvisning
  • läsarkommentar
  • läsbarhet
  • läsbarhetsindex
  • läsintresse
  • läskunnig
  • läskunnighet
  • lästeknik
  • läsuttal
  • läsvan

Vad är det vi bedömer? Bedömer vi texten? Bedömer vi eleven? Bedömer vi elevens läsintresse? Hur bedömer vi elevens läsintresse? Hur vet vi? Hur gör vi för att inte ta död på elevens läsintresse? Vad menas med läsvan? Vad är lästeknik? Alla dessa ord kan vi diskutera innehållet i.

Övriga frågor och andra ord och begrepp:

  • Vilka andra ord kan vi undersöka som samspelar med ordet läsa? Som bidrar till att vidga betydelsen?
  • Vilka ord i listan vill vi undersöka närmare?
  • Vilka ord förvånar oss?
  • Vilka ord beskriver den egna läsningen?
  • Metaforer?

Källa: SAOL, 2015

This entry was posted in Lässtrategier, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Ordförrådet, Relationer och vänskap and tagged , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>