Metod och undervisarglädje

Skärmavbild 2015-12-30 kl. 09.18.15

”Den här boken handlar om en metod. Redan titeln anger vad du har att förvänta dig. Metoder är en del av lärarens undervisning. Lärare använder och utvecklar en mängd olika metoder för att nå elever. En metod är en orienteringspunkt att utgå ifrån och ett avstamp till något nytt. Syftet är att utveckla undervisningen.”

Ja, så inleder jag boken ”Kiwimetoden” som jag började skriva 2004. Också då hade jag fokus på att undervisningen ska, kan och bör utvecklas och vara i vårt pedagogiska fokus. Kiwimetoden har felaktigt blivit förklarad som ”whole language” vilket det aldrig någonsin har varit. Det handlar om undervisning i ljud, bokstäver, ord och meningar – men vikten ligger vid att språkutveckla och undervisa så att elevernas språk blir rikt och nyanserat. Allt i enlighet med läroplanens intentioner.

Kiwimetoden kom ut 2006. Nu sitter jag med en ny något reviderat exemplar i händerna. Den kom ut strax innan jul 2015. Jag hoppas att den kan läsas i undervisningens tjänst, hur vi kan undervisa och vad undervisningen betyder för elevernas lärande. Undervisningen är den resurs jag räknar som den främsta.  Jag skriver bland annat om undervisningsformen ”Muntlig skrivning” och myntade därmed detta begrepp.

Det här inlägget postades i Modellerna, Synligt läsande, Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen, Textsamtal, Undervisningen, Värdegrunden. Bokmärk permalänken.