Från metod till aktion

Skärmavbild 2016-01-15 kl. 11.21.27

 

 

 

Att lära sig tillsammans. Prins Eugen och Oscar Björck måla samma motiv. De lär sig genom att måla samma motiv. 

Metoder är en möjlighet att få kunskap genom någon annans praktik och tänk och kan över en prövotid vara en del av lärarens lärande. Men det är när läraren själv kan integrera eget engagemang och kunnande i undervisningen som metoden blir autentisk och lärarens egen. Det handlar alltså om undervisningen som lärare ger, skapar och utmanar eleverna med. Läraren måste och ska anpassa undervisningen till eleverna ur fler aspekter:

  • bekräfta elevernas kunskaper
  • bredda elevernas kunskaper
  • fördjupa elevernas kunskaper

För att göra det krävs närvaro i klassrummet, förmåga att lyssna till det eleverna förstår och vad de inte förstår. En metod tar inte dessa hänsyn till det som sker i klassrummets här och nu.  Metoden kan bli stel under vår egen läroprocess vilket gör att den inte blir så dynamisk som undervisningen måste vara. Metoden handlar om att ha något att hålla sig till under tiden man lär sig det man vill lära sig. Det handlar om lärarens lärande än elevernas. Att lära sig undervisa på ett visst sätt, förändra undervisningen i annan riktning. Utvecklingen från metod till aktion handlar om att förstå sitt eget lärande. När undervisningen utvecklas kommer både läraren och eleverna påverka metoden och det är som det ska. Varje lärare kommer med ett innehåll och elevernas frågor och idéer skiljer sig åt från lektion till lektion. Det betyder inte att något blir fel utan att metoden utmanas.

Jag ser tre trubbiga steg i lärarens lärande utveckling. Om dessa steg skriver jag i Undervisningen mellan oss. Att lära sig en metod handlar inte om att kopiera den utan att använda sig av den för undervisningens utveckling. En metod kan vara något en lärare gör i klassrummet och lärarens tankar om det läraren gör. Det betyder att läraren i klassrummet intill kan ha en metod som utmanar oss att lära genom lärarens praktik. Inte vem läraren tror sig vara utan vad kollegan gör, tänker och utvecklar. Frågan är alltså

– Hur gör läraren?

 

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Undervisningen. Bokmärk permalänken.