Tankar om högläsning: Smaka på våren i litteraturen

Små barn spelar piano - körling fotograferar 2015

Jag läser om våren i Lars Lerins Naturlära. Och det spritter om våren i texten.

Jag tänker på högläsning. Den kan innebära att barnen får höra det de själva ännu inte kan läsa. Så tänker jag om högläsning. Den text som kommer med högläsningen är ett slags muntligt bibliotek av böcker att läsa en gång i framtiden. I vilket fall är det text här och nu med ord som låter smaka på sig. Jag har alltid läst något av det jag själv läser för mina elever. Varsamt och utvalt har jag läst upp något som kan sätta sprätt på orden, känslorna och tankarna. Inte för att genast fiska tillbaka något av det jag gett utan för att ge av det som finns. Här och nu.

Jag skulle definitivt högläsa om våren så som den framkallas genom Lars Lerins ord och meningar:

”Det börjar lysa om dagarna. Våren frestar och prövar och sprätter, den porlar och spelar i minsta bäckåder. Gäddan i sluktagen, sjövild. Och småfåglarna slåss om holkarna.”

Jag skulle fortsätta med:

”I gammelbjörkens topp gnisslar och visslar en stare, knäpper, trixar, kvittrar. Den kan låta som när man skruvar upp en väckarklocka.”

Det är bilder av våren. Men också mötet med generationerna. Väckarklockan som jag minns som barn är numera digital och det syns sällan att vuxna skruvar på väckarklockor. Det är telefonerna som ställs på väckning. Jag skulle fundera över en bild som representerar den moderna tekniken. För att utmana kognition och kreativitet. Vad skulle vi likna det med? (Detta berör kursplanen i svenska, teknik, geografi och bild. Det kan vara bra att känna till det.).

Jag tänker alltid utifrån ordförråd och hur att inleda med bilder av orden. Det är fint att möta orden innan man möter texten och litteraturen. Jag är en aning återhållsam då det gäller att vara för pedagogisk. Jag nollställer mig inför mötet med eleverna. De kommer att fråga, berätta och sätta sprätt på orden.

Orden jag skulle synliggöra är (oavsett om eleverna är stora eller små):

bäckåder

sjövild

väckarklocka

Meningen eleverna skulle få pröva och undersöka blir (läs vidare i blogginlägget om tre ord och en mening). Låt dem tala, berätta, förklara och beskriva. Lyssna med tolerant närvaro och med medveten saklig värme:

”Den kan låta som när man skruvar upp en väckarklocka.”

Av Anne-Marie Körling

 

Litteratur:

Lars Lerin: Naturlära, Bonniers 2014

 

Det här inlägget postades i 90 sekunders högläsning, Högläsning, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Ordförrådet, Synligt läsande, Undervisningen. Bokmärk permalänken.