Undervisningsidé och modell för samtal ur en bok

Jag har haft boken i min boktrave. Nu har jag den i mina händer. Boken jag ska göra undervisning ur heter Bänkad och är skriven av Annica Wennström. Utgiven på Raben & Sjögren. 2015 

Det här är en modell. Så här gör jag med all undervisning och har gjort så sedan mycket länge. I början är inte eleverna med, men ge inte upp, så snart de fattar formen och upptäcker hur roligt de är, så fungerar modellen för alla andra texter också. Så här kan man inleda en lektion, till och med varje lektion. Då blir det en mikrolektion. Jag har skrivit om den här lektionen många, många gånger i bloggen. Jag har själv genomfört den sedan 1998.

Jag deltar aktivt under hela lektionen. Undervisningen kräver noggranna förberedelser. Framförallt med frågeställningarna. Hur beskriver jag i ”Undervisningen mellan oss”.

Jag skulle börja med tre ord och en mening.

De tre orden blir:

  • läktaren
  • träningsplanen
  • skymning

Dessa ord skulle eleverna få komponera meningar till. Det skapas i rummet och i gemenskap med varandra, två och två. Jag brukar ge eleverna en minut till detta. Det kan tyckas kort men det räcker. Eleverna lär sig över tid hur de kan förvalta denna minut. Däremot ger jag längre tid för samtalet och delandet av meningar i helklass.

Meningen jag väljer blir:

”Nu stod vi och frös vid träningsplanen bredvid, på avstånd såg läktaren ut som ett dåligt varsel.”

Den meningen ska eleverna få diskutera under en minut. Därefter ska vi gestalta hur det ser ut då vi fryser samt diskutera ordet varsel. Det viktiga är att eleverna får samtala med varandra under en minut för att sedan berätta och delta med hela klassens tankar och synpunkter.

Därefter möter vi hela stycket.

Nu stod vi och frös vid träningsplanen bredvid, på avstånd såg läktaren ut som ett dåligt varsel. Vårkvällens skymning och ödslighet gjorde den spöklik. Inne i klubbstugan hängde fotografier från femtio- och sextiotalet. Då var det folkfest. Nu hördes inga hejaramsor, det åts inte varmkorv eller dracks läsk och jag fick för mig att hela anläggningen egentligen inte var mer än ett minne och en längtan.

Källa: Annica Wennström: Bänkad, Rabén & Sjögren, 2015. s. 5

Jag skulle ställa följande frågor:

  • Hur kan man datera fotografier?
  • Vad gör att ett fotografi ser gammalt ut?
  • När är ödslighet skrämmande? När är den inte det?
  • Vad känner berättarjaget?
  • Vad är detta för plats?
  • Vad tror vi oss veta om platsen?
  • Vilken är orten? Staden? Samhället?
  • Vad gör att en plats kan förefalla bortglömd?
  • Vad betyder maten?
  • Vad menas med folkfest?
  • Hur skulle man kunna skriva om texten så att det blev en folkfest?
  • Vilken läsk kunde man köpa?
  • Hur många människor kunde vara på en sådan plats historiskt sett?
  • Hur många människor kunde det vara då berättelsen utspelar sig?
  • osv …

Jag skulle låta eleverna få undersöka texten två och två. De kommer inte att få alla frågor men jag förbereder mig med många olika och jag skulle ha många, många fler än dessa. Jag skulle även skapa frågor om uppbyggnad, tempus och skiljetecken. Mer om det kan ni läsa i Undervisningen mellan oss.

Källgranska

Har jag skrivit av texten korrekt? Eleverna får läsa utdraget ur boken för att jämföra och eventuellt justera det jag skrivit. Allt för att modella och lära.

Jag brukar också alltid presentera kapitlen. I denna bok är kapitlen följande:

  • Omställningar
  • Markering
  • Passning
  • Press
  • Mottagning
  • Inlägg
  • Finta och dribbla
  • Understöd
  • Två mot en
  • Vändning
  • Straff
  • Mål

De här kapitlen kan också diskuteras. Vad utgör de för bild tillsammans? Behöver de handla om … ? Vad kan det även vara beskrivningar av? Hur kommer det sig att två kapitel avviker från de övriga? På vilket sätt? Varför? Vad berättar kapitlen ihop.

Skriv en mening av varje kapitelord.

Jag modellår med eget skrivande, eller gemensamt för hela klassen. Men det är viktigare att jag visar att jag också skriver. De får gärna ha synpunkter och det är inte nödvändigt att jag skriver korrekt. Därmed modeller jag också att jag är beredd att ändra i texten och att skriva om den. Här är mitt första utkast skulle jag säga:

Jag tyckte inte om omställningar. Det markerar en förändring och jag tål inte att saker och ting ändras. Jag tänkte på det när mamma passade mjölken under frukosten. Jag kände mig pressad av att tänka på den kommande mottagningen. Mottagningen! Jag skulle göra ett inlägg där. Jag fick inte visa utan skulle berätta om hur man fintar och dribblar. Jag kände ett behov av att köpa nya kläder och behövde få mamma att förstå att ge mig en lite ekonomiskt understöd. Då kom pappa och lade sig i och de blev två mot en, jag fick inget bidrag till nya kläder. Jag väntade på en vändning. Den uteblev och alltsammans kändes som ett straff. Jag satt tyst, utan mål i mun.

När vi skapar texter i klassrummet kommer det att bli stor variation kring hur vi använder orden ur Annica Wennströms kapitel. Dessa texter samlar vi sedan ihop och delar med varandra. Det gör vi genom att högläsa det vi skrivit. Allt för att dela och utforska vad vi gör med ord vi fått.

Den här undervisningen berör många aspekter ur läroplanens inledande kapitel samt specifika delar ur kursplanerna. Undersök din undervisning genom kursplanerna och de inledande kapitlen i läroplanen. Du kan låna hela det här inlägget och göra lektion och pröva med eleverna. Kom ihåg att de ska få prata under ledning. Jag har hellre korta samtal än utdragna. En minut kommer vi långt med. Längre blir samtalen om det vi kommer fram till tillsammans. Lycka till!

Om du vill kan jag sända en presentation så du har en modell att göra i klassrummet. Skriv din adress så får du den.

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Lektion, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Textsamtal. Bokmärk permalänken.

21 svar på Undervisningsidé och modell för samtal ur en bok

  1. Ines skriver:

    Tack för inspirerande lektiontips!
    Skicka gärna en presentation till mig på ines@live.se

  2. Johan Sjöberg skriver:

    Hej Anne-Marie!
    Jag tar gärna del av din modell:-)

    Tack för en fantastisk blogg med alltid så tänkvärda ord. / Johan

  3. Maisha skriver:

    Jag tar också gärna del av modellen!

    Tack för att du delar med dig. Det är alltid inspirerande att läsa din blogg!

    Hälsningar Maisha

  4. Hanna Genne skriver:

    Hej!

    Jag tar hemskt gärna del av arbetet också, har en elev som älskar skriva men behöver styrning och inspiration.

    Med vänlig hälsning, Hanna

  5. Sofia Gustafsson skriver:

    Hej! Tack för din fina blogg. Det här vill jag gärna prova med mina elever. Mvh Sofia

  6. Jennie Werner skriver:

    Hej Anne-Marie!

    Din blogg med sina välvalda ord ger mig inspiration i mitt yrke. Tack! Jag tar gärna del av din modell. Med vänlig hälsning Jennie Werner, Eskilstuna

  7. Johannna skriver:

    Jag är så tacksam för att jag har hittat din blogg och tar gärna del av modellen. Tack för alla inspirerande ord och meningar!

  8. Anne-Marie Körling skriver:

    Hej, tack alla ni som frågat om den, jag sänder ut den då den är klar, förmodligen på söndag. Ha det gott. Hej HOPP!

  9. Eleonor skriver:

    Tack för att du inspirerar till att vrida och vända på min undervisning! Jag tar gärna del av modellen.

  10. Anette Hagman skriver:

    Hej!
    Jag tar gärna del av din modell. Tack för all inspiration!
    Hälsningar
    Anette Hagman

  11. Ronny Juhlin skriver:

    Hejsan
    Tycker din modell är mycket bra och stimulerande. Skall Skall ha Annica Wennström på besök i höst. Ta gärna del av din modell vänligen ronny

  12. Linda Grimling skriver:

    Hej!

    Tack för en fantastisk blogg. Du inspirerar mig till att prova nya saker i min undervisning. Jobbar mycket med gestaltning av text och fastnade för ditt upplägg av denna lektion. Jag skulle hemskt gärna vilja ta del av presentationen. linda.grimling@kub.trollhattan.se

  13. Malin Holgersdon skriver:

    Hej Anne-Marie!

    Hoppas att du har haft en fin sommar!
    Jag tar gärna del av din modell om du har möjlighet att skicka den till mig!
    Önskar dig och dina elever en fin skolstart!
    Tack på förhand!
    //Malin

  14. sara lundborg skriver:

    Vill gärna ha din modell om det inte är för sent….fantastisk blogg med mkt inspiration

  15. Ewa Larsson skriver:

    Hej!
    Tack för många intressanta inlägg i bloggen! Jag skulle gärna ta del av din modell, ewa.lson@skea.nu
    MVH Ewa, Skellefteå

  16. Elisabeth Haglund skriver:

    ”Undervisningsidé och modell för samtal ur en bok”
    Tar tacksamt emot en presentationsmodell att använda i klassrummet.
    Läslyftet förra året öppnade mina ögon för hur vi kan utveckla undervisningen ytterligare. Sen dess följer jag din blogg.
    Mvh Elisabeth Haglund

  17. Helena Sigblad skriver:

    Tack för en intressant blogg och har du ork får du gärna skicka modellen till mig också! mvh Helena Sigblad

  18. Margaretha Larsson skriver:

    Hejsan
    Jag skulle vilja ta del av modellen.
    Mvh Margaretha

  19. Jessica Olofsson skriver:

    Hej!

    Tack för en fantastisk blogg! Det var ett tag sedan jag var här inne nu, men hamnade här igen när jag funderade på textsamtal. Tar gärna del av din presentation om du har den nära till hands, det var ju ett litet tag sedan du skrev inlägget 🙂
    Mvh
    Jessica Olofsson
    jessica.olofsson@stavreskolan.se

  20. Christel Salo skriver:

    Vi håller på med Läslyftet just nu och har blivit inspirerade av din föreläsning före sommaren. Skulle gärna prova detta med

  21. Mikael skriver:

    Hej

    Var och lyssnade på din föreläsning i Uddevalla i samband med att vi startade upp läslyftet. Grym föreläsning och en grym blogg, tar gärna del av presentationen och modellen.

    mikael.grenander@uddevalla.se

Kommentarer är stängda.