Om man vill bli professionell tidsresenär …

Att fundera och tänka ihop. Det är lagarbete att lära i ett klassrum. Påverkar oss individuellt på olika sätt.

Att fundera och tänka ihop. Det är lagarbete att lära i ett klassrum. Påverkar oss individuellt på olika sätt.

Jag hade förmånen att ha en lärarkandidat i klassrummet och vi diskuterade allt som handlade om det jag undervisade om. Lärarkandidaten ville spara texter och gick med böckerna till kopiatorn. Kandidaten byggde upp ett eget bibliotek av texter och jag uppmuntrade insamlingen. Texterna var av det slag att de utvecklade pedagogiken. En av dem handlade om tidslinjen. Och om den långa och noggranna undervisningen som kommer med att förstå en tidslinje. Nu hittar jag en skönlitterär text om tidslinjens betydelse och skulle jag undervisa idag skulle jag använda mig av denna text som ingång:

Egentligen borde det stå:

”Falks Ur & Högkvarteret för resor i historien med syfte att säkerställa att tidsordningen inte bryts och världen som vi känner den förändras för alltid med kaos och ett allvarligt hot mot hela mänskligheten som följd.”

Det skulle i och för sig kräva en väldigt stor skylt. Men den skulle stämma bättre med verkligheten. För hur osannolikt det än låter, så är det så: Fanny Falk tränar för att bli en professionell tidsresenär och fullvärdig medlem av den hemliga internationella organisationen Vän av ordning.

Allt som har hänt i historien följer nämligen en bestämd ordning, har Fanny fått lära sig. Miljarders biljarders små och stora händelser som gör att världen ser ut som den gör, på gott och ont.

Hon minns fortfarande första gången hennes farfar Stickan berättade hur allt hängde ihop. Hon hade bara varit tre år och han berättade det som en saga. En saga om hur tiden var ordnad och att det var viktigt att det var så, för annars skulle allt bli ett enda stort hallaballoo, som han kallade det.

/…/ problem med tidsordningen dök upp hela tiden.

Ur  Peter Arrhenius I kungens spår utgiven av Rabén & Sjögren, 2015. Här finns ett lässmakprov!  Att inleda undervisning med skönlitteratur och presentera tidslinjen som faktatext och föra resonemang om dessa och om vikten av ämnet historia.

Det här inlägget postades i Lektion, Litteratur och läsning, Synligt läsande och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.