Distinkta möten vid skolan

Möteskulturen i skolan kan behövas stramas till. Jag har ofta föreslagit skolledningen, specialpedagogen och andra som kallar till möten att både korta ned mötestiden men strama upp dem rörande presentation av innehåll. Skolan är en plats för mycket information och händelser kan uppstå som kräver utrymme för diskussion och samtal. Men… vi har den tid vi har och vi måste rama in det vi behöver förmedla och omsätta. Många diskussioner handlar om brist på tid, en fråga som också uppstår när upplevelsen av innehåll upplevs vaga och otydliga. Vi kidnappas ofta i frågeställningar som gör att själva mötets innehåll naggas i kanten och får mindre utrymme än behövligt. Det gör att möten kan upplevas dränerande både för den som håller i dem och för dem som är där för att få ta del av information eller ingå i diskussion och resonerande.

Därför alltid:

Kallelse:

Innehåll, tid och plats.

Tider:

Börjar mötet klockan 8.00 börjar mötet klockan 8.00

Korta ned tiden på mötet, gärna när det är som mest intensivt och upplevs som roligt. Avsluta mötet enligt den angivna tiden. Och om vi inte hinner så hann vi det vi hann. Diskussionerna kan fortsätta på vägen ut ur mötet och ut i verksamheterna.

Innehåll:

Inled med en kort text, gärna forskning eller en aktuell krönika, visa den på en powerpoint, lättillgängligt för alla, men läs den högt för att ge den extra tyngd. Ett textavsnitt tar ca 60-90 sekunder att läsa. Avsluta gärna med en skönlitterär text; visa också den på en powerpoint för inspiration och vitalisering av litteratur för både lärare och  det lärare ska ge eleverna.

Mötets innehåll:

Tänk i tretal, dvs förbered med tre frågor som ska diskuteras. Ge lärarna en minut till samtal efter varje fråga och se till att summera gemensamt vad vi kom fram till. Värdera inte lärarnas svar utan visa engagemang och intresse genom att ställa följdfrågor och därmed ge ytterligare en minut att diskutera. Minutsamtalen kan tyckas korta men pröva – minuten gör oss koncentrerade och uppmärksammade på vad vi ska prata. Ge inte upp om det inte genast fungerar utan fortsätt möte efter möte. Förbered därför med frågor som gör att vi måste tänka och resonera. Summera för gemenskap och lärande.

Detta möte går i ganska snabbt tempo – frigör kreativitet och gör att vi slipper hamna i samma frågor om och om igen. Jag brukar utmana med att möten inte behöver vara längre än 20 minuter. Det gör att frågan behöver vara tydlig så att innehållet kan vara i fokus för gemensamt intresse och engagemang.

 

 

Det här inlägget postades i Högläsning, Kollegialt lärande, Kommunikationen, Konsultation av något slag, Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.