Läsfrågor till eleverna

Jag brukade skriva läsfrågor till mina elever. Läsfrågor fick de varje vecka och jag analyserade svaren noga. Detta för att utveckla undervisningen men också studera vad som gjorde eleverna intresserade. En vecka såg frågorna ut som följande. Eleverna hade fått läsa två olika berättelser två och två, högt för varandra om de ville, tysta om de ville och frågorna skulle var och en svara på:

  • Du har nu läst två berättelser. Vad tyckte du om dem?
  • Skriv av en mening ur båda böckerna?
  • Varför valde du dem?
  • Vilken bok vill du att Anne-Marie ska läsa högt för klassen?
  • Varför vill du det?
  • Vilken bok vill du läsa och varför?

Så här svarade eleverna:

Elev 1: 

Du har nu läst två berättelser. Vad tyckte du om dem?

Jag tycker att böckerna var okej. Dom var inte tråkiga men ändå inte roliga. Men man vet inte så mycket när man bara har läst ett kapitel.

Skriv av en mening ur båda böckerna?

1) Och solen steg en pytteliten bit högre  och sken på träkajerna vid Oslofjorden, där ett skepp från Shanghai i Kina just hade lagt till.

2) Milla tittade på farbror Torres.
Varför valde du dem?

Den första meningen tog jag för att den var lång, och det är roligt att skriva! Den andra meningen tog jag för det fanns inte så mycket plats kvar, men om det fanns mer plats skulle meningen bli lång.
Vilken bok vill du att Anne-Marie ska läsa högt för klassen?

Jag vill att A-M ska läsa Doctor Proktors prutt.

Varför vill du det?

Jag vill det för att … när man bara läst ett kapitel ur en bok som ser rolig ut så vill man veta fortsättningen!
Vilken bok vill du läsa och varför?

 

Jag tror att jag skulle vilja läsa ”Mystiska Milla” för att när jag läste 1.a kapitlet så lät det mer som en självläsningsbok. Så jag tar nog den boken i så fall.

Elev 2:

Du har nu läst två berättelser. Vad tyckte du om dem?

Jag tyckte att berättelserna var helt okej. Inte jätteintressanta men ändå inte tråkiga. Men man vet ju inte när man bara har läst ett kapitel.

Skriv av en mening ur båda böckerna?

1) Herr Thrane var en fet och arg typ, ännu tjockare än Lises pappa, och mycket argare.

2) – VAD GÖR DU, MILLA? Vi får inte flyga så där högt, ropade Flinka Fida.
Varför valde du dem?

För att de var roliga att läsa. På den första meningen fick man berätta om Herr Thrane, och på den andra meningen får man prata lite högre.
Vilken bok vill du att Anne-Marie ska läsa högt för klassen?

Jag vill att A-M ska läsa Doctor Proktors pruttpulver.

Varför vill du det?

Jag vill det för att boken ska va roliga, och det blir mer roligt när A-M läser.
Vilken bok vill du läsa och varför?

Jag vill läsa Mystiska Milla och spökskolan. För att den känns mer spännande och mer en tystläsningsbok.

Uppgiften att skriva av meningar ger mig inblick i meningar eleverna fastnar för och av vilken anledning. De får härma text och lär sig skriva. Jag lär mig också att elever som fått lyssna till böcker vet att första kapitlet inte räcker för att avgöra bokens innehåll. Man måste få höra mer eller läsa vidare själv.

 

Det här inlägget postades i Frågekonsten, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Synligt läsande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.