Överblick: Elevernas texter ska in i undervisningen

Till det systematiska arbetet i klassrummet hör att utveckla undervisningen. För att göra det brukade jag samla ihop alla elevers skrivande gensvar och dra dem genom kopiatorn. Då har jag elevernas arbeten som underlag. Jag namnger lektionen och häftar samman alla papper, skriver datum och så studerar jag elevernas arbeten i syfte att utveckla undervisningen. Jag gjorde detta oavsett ämne och oavsett innehåll. Jag ville utveckla undervisningen utifrån det faktiska som skedde tillsammans med eleverna. Styrdokumenten är mitt uppdrag och jag måste pendla mellan styrdokumentens innehåll och elevernas lärande. Uppdraget jag har är naturligtvis att ge eleverna stort utrymme att tänka, kommunicera och lära (Lgr 11, sid. 222)

Den här uppgiften handlade om att diskutera ordförrådet. Vi inledde lektionen med att diskutera:

”Hittills är det bara tre personer som gjort slut på alla sina hundra miljoner ord!”

Eleverna fick diskutera ordförrådets omfång, det egna ordförrådet och om meningen hade något giltigt innehåll. Många av mina lärararbeten försvann vid en skolflytt varför jag inte har upphovskällan till meningen däremot elevernas svar. Dessa lämnar jag här:

Elev 1

De tre personerna kan ha slutat att tala överhuvudtaget. Alltså hade de slutat använda alla hundra miljoner ord.

Elev 2

Jag tror kanske att de tre personerna har pratat så mycket att de tappat rösten. Men varför just ”hundra miljoner” ord? Kan man inte säga mer än 100 000 000 ord? Alltå man kan väll inte äns säga 2 000 000 ord? Så tror jag i alla fall.

Elev 3

Jag tror att varje person har kanske bara hundra miljoner or att säga och sen är det slut. Fråga. Tar det slut efter att man har sagt alla sina hundra miljoner ord?

Elev 4

Jag tror att varje person har kanske bara hundra miljoner or som den får säga under sitt liv och sen tar det slut eller att man dör och det kanske inte är alla som har använt sina hundra miljoner ord. Det är bara tre personer som har använt alla sina hundra miljoner ord. Jag tycker att det inte är så många ord man använt, för på hela sitt liv tror jag inte att man säger så få ord.

Elev 5

Min tanke är att det kanske är 20 barn i ett klassrum som har fått hundra miljoner ord att prata med, men att det är bara tre personer som har pratat så mycket så att alla hundra miljoner är bort! Dom har pratat under hela sin tid som dom har gått i denna skola.

Elev 6

Jag tänker att det kanske bara är tre personer som verkligen anstränger sig och vill lära sig nya ord, eller så är det tre personer från klassen som tycker att de inte orkar skriva … Jag ifrågasätter att man aldrig kan göra slut på hundra miljoner ord!

Elev 7

Jag tror att det är jättesvårt att göra slut på alla sina ord. Man måste babbla i flera år. Man lär sig flera ord varje dag. Jag tror inte att tre personer har gjort slut på alla sina ord.

Elev 8

”Hundra miljoner ord”. Per år? I hela livet? På 10 år? Tar orden ”slut” efter att man har sagt hundra miljoner ord? ”Hittills” är det bara tre personer som ”Tre personer” som vad? Klassen? Världen? Sverige?

Hundra miljoner ord är ganska lite tycker jag. Man får ganska lite information ifrån den här texten.

Elev 9

Att det kanske är tre stycken personer som har pratat mycket så att de inte kan prata mer. Fast egentligen så tycker jag bara att det är en konstig mening!

Elev 10

Det kanske är tre personer som har pratar för mycket och då kanske någon vill att de ska prata mindre och säger så här.

Elev 11

Jag tror att dom kan alla svenska ord som finns.

Elev 12

Om man läser den här texten och funderar vad det kan vara som menas så kommer man fram till att det kanske är en eller fler människor som kan prata hundra miljoner ord i hela sitt liv. Det jag tänker säga är att man inte kan bestämma att man ska bli blind. Och det kan finnas några som faktiskt kan prata miljoner ord i hela sitt liv. Det är väldigt få, alltså, tre personer, är väldigt få.

Elev 13

Min tanke är att det kanske är tre personer som har gjort en ordbok tillsammans och i den ordboken skulle alla ord i hela världen vara med.

Elev 14

Jag tror att detta är ett ordspråk, ett ordspråk som vill förmedla någonting. Kanske att det finns över hundra miljoner ord och att man måste prata en hel del för att använda alla hundra miljoner ord. Detta var min tanke.

Elev 15

Jag tror att de har använt varenda ord i deras ordförråd minst en gång. Men det är nog ganska svårt, nästan omöjligt, att använda hundra miljoner ord.

Elev 16

Jag tänker på att ”de tre” har pratat för mycket så de ”har gjort slut på alla hundra miljoner ord”.

  • Vad menar dom?
  • Vilka tre?
  • Vadå hundra miljoner ord?

Elev 17

Jag tror att det är tre personer som har pratat med varandra. Dom har pratat så mycket att dom har sagt hundra miljoner ord till varandra. Dom har pratat med varandra i 30 år i ett ålderdomshem. Efter 30 år som de har pratat så har dom fått ett lite längre liv för dom blev så glada när dom pratade med varandra.

Elev 18

När jag tänker på denna text tänker jag att man inte kan säga sina sista ord om man är död. Jag menar att man inte har dött förstås. Men om man har tappat rösten och får aldrig tillbaka sin röst då har man gjort slut på sina hundra miljoner ord. Jag tror inte att man kan få slut på sina ord för man kan ju använda orden flera gånger.

Elev 19

Jaha … tänker jag. Det var väl några personer som blev stumma. Dom personerna hann i alla fall säga hundra miljoner ord innan de tog slut. Tänk positivt! De tre personerna var verkligen lyckligt lottade jämför med en helt stum person. Den hann ju inte säga någonting. Fast tänk om man skulle säga något jätte, jätte, jätte, jätteviktigt till en person och så helt plötsligt tog orden slut. Det skulle ju vara dåligt.

Elev 20

Jag tror att det betyder att det bara finns tre människor som sagt allt man behöver säga. Men jag tycker att man alltid kan säga mer.

Elev 21

Det kan vara att man pratar jättemycket och bara tre stycken har pratat med alla ord i sitt ordförråd. Men om jag ska vara ärlig så fattar jag ingenting.

Elev 22

Det finns 1145 ord i texten. Man måste läsa texten 87 337 gånger för att komma upp i hundra miljoner ord.

Elev 23

Jag undrar: Tre personer av vad, har gjort slut på sina hundra miljoner ord. Jag tror att det är massa folk som pratat och bara tre personer som gjort av med hundra miljoner ord. Jag tycker det verkar för lite för hela livet.

Elev 24

Jag tror att de använt varenda ord i deras ordförråd minste en gång. Men det är nog ganska svårt, nästan omöjligt, att använda hundra miljoner ord.

UNDERVISNINGEN

Vad jag gör är att jag presenterar varje elevtanke för hela klassen. Då använde jag mig av stenciler och skrev av varenda text eleverna hade skrivit. Det blev ett häfte. Detta häfte gick vi igenom tillsammans. Idag använder jag mig av tekniken och varje text presenteras på tavlan. En elevtext åt gången. Alla elevtexter blev därmed en del av undervisningen och jag kom att lyfta fram exempel ur varje text, ur aspekten – detta kan vi låna av varandra. Jag visar genom att lyfta fram några exempel, men varje elevs text ska omslutas av lärarens saklighet och vara i fokus för samtal, oavsett antal använda ord:

Elev 24

Jag tror att de använt varenda ord i deras ordförråd minste en gång. Men det är nog ganska svårt, nästan omöjligt, att använda hundra miljoner ord.

Här ska vi lyfta fram kommatecknet och ”nästan omöjligt” och låta eleverna diskutera hur och varför man skriver så.

Elev 21

Det kan vara att man pratar jättemycket och bara tre stycken har pratat med alla ord i sitt ordförråd. Men om jag ska vara ärlig så fattar jag ingenting.

Att verkligen vara ärlig med sin förståelse är mycket viktigt. Hur gör vi när vi inte förstår? Vilka är våra strategier?

Elev 10

Det kanske är tre personer som har pratar för mycket och då kanske någon vill att de ska prata mindre och säger så här.

Att vara den som säger något till någon annan, att säga till och att göra det med cynism eller sarkasm. Här kan diskussionen innebära att ta utgångspunkt ur elevens tanke och låta eleverna diskutera liknande situationer när tillsägelser är av detta slag.

Elev 8

”Hundra miljoner ord”. Per år? I hela livet? På 10 år? Tar orden ”slut” efter att man har sagt hundra miljoner ord? ”Hittills” är det bara tre personer som ”Tre personer” som vad? Klassen? Världen? Sverige?

Hundra miljoner ord är ganska lite tycker jag. Man får ganska lite information ifrån den här texten.

Det är viktigt att elever formulerar frågor till texten. De ska utveckla förmågan att ställa frågor och kritiskt granska. Genom att lyfta fram elevernas texter kan vi visa mångfalden av svar och därmed också få en bredd av hur att tänka om textens innehåll.

I Skolverkets Läs- och Skrivportal skriver jag om samtal om elevens text och detta blogginlägg kan vara ett sätt att diskutera elevernas texter och inkludera dem i undervisningen.

Undervisningens kommande innehåll

  • Lärarens saklighet vid presentationen av elevernas textgensvar.
  • Hur kan vi lära av varandras texter och tankar?
  • Vad behöver läraren ge undervisning om?
  • Vilken text ska illustrera ska vi utgå ifrån?
  • Meningsbyggnad?
  • Elevernas kritiska frågor?

 

Det här inlägget postades i Svenskämnet, Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen, Undervisningen. Bokmärk permalänken.