Korrekturläser min kommande bok och visar eleverna hur

Började skriva sent i maj. Uppmuntrad av förläggaren. Några dagar innan jul kommer sista korrekturet. Jag hann berätta för eleverna hur ofta man läser det man har skrivit och hur ofta man får rätta till, korrigera ordval och förtydliga det man skriver. Manushögen fick de titta i. Mina anteckningar fick de titta på och mina krumelurer i marginalen likaså.

– Kan du inte stava, frågar en elev.

Det är fint att se att jag fått rätta till ord som är felstavade. Vi talar stavning och hur man löser stavningen då man får problem med den. Inte alltid att man upptäcker att man stavar fel och det tycker jag är kan vara en fingervisning om att man faktiskt inte ser att man stavar fel.

– Fattas det ord? frågar en annan elev.

Vi läser meningen ihop. Det fattas ett ord och ibland syns det och ibland vet man inte att ord fattas för meningen fungerar ändå.

Eleverna är intresserade. De funderar över hur jag gör. De ställer frågor för att höra sig för. Jag får genom detta samtal också syn på hur undervisningen ska läggas upp och vad den bör innehålla.

I februari kommer boken.

Hej HOPP!

 

 

Det här inlägget postades i Strategier, Svenskämnet, Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen, Undervisningen, Väck läshungern, Värdegrunden, Verkligheten och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.