Boklånen, de roliga och viktiga, och lite matematik bara för att

P1410917

Eleverna i årskurs två har lånetid i skolans bibliotek varje torsdag. Och som de lånar. Innan de går iväg brukar jag få se hur många böcker de lämnar tillbaka. Och när de kommer tillbaka vällastade med nya läsäventyr så har jag ett litet möte med dem. På mattan sitter vi i ring och böckerna travar vi upp framför oss. Det främjar läsningen och det främjar boken. Idag lånade eleverna tillsammans 43 böcker.

Andelar av klassens samlade lån av böcker

Den här formen av matematik tar sin utgångspunkt ur det verkliga och det eleverna har gjort och kan se och röra vid. Travar av böcker att räkna genom. Vi inleder med att summera alla böckerna och någon elev börjar räkna; 1-2-3-4 och fem. Nästa tar vid; 5-7-8 osv. Det är inte jag som ska räkna. Det är eleverna som ska få det nöjet att summera gemensamt antal.

  • 3/43 var böcker av Martin Widmark. Under hösten har de lånat mängder men denna gång var böckerna utlånade och de lånade andra.
  • 2/43 av böckerna var blåa
  • 7/43 var bilderböcker
  • 16/43 var lättlästa
  • 3/43 var tjocka och massor av sidor
  • osv

Ju fler bråk vi kan skapa desto bättre. Vi kan leka med hur man skapar bråk.

Mening ur boken

Därefter kan vi läsa första meningen ur en av böckerna vi väljer. Då får alla höra hur språket låter ur böckerna och hur de inleds. Därefter letar vi efter en fråga ur böckerna och besvarar den på det sättet vi vill. Frågans ord ska dock finnas med i svaret vi konstruerar.

Exempel:

  • – Var han med på resan?
  • Svar: Ja, han var med på resan till Kanada.
  • – Kom, förstår du inte att det är bråttom?
  • Svar: Jag vet att det är bråttom och jag förstår att jag måste skynda mig

Presentera den bok du vill börja att läsa

Alla elever i ringen får visa fram den bok de ska börja att läsa. Den får de beskriva och berätta varför de blev nyfikna på just den boken. Ofta kan man höra att skolbibliotekarien har haft ett spännande ord med i laget. Att själva tipset kommer från den läsfrämjande skolbibliotekarien (jag har upprepat skolbibliotekarien två gånger för jag tycker att det yrket är så viktigt i skolan).

Detta gör att eleverna får prata om böcker. Elever verkar också läsfrämjande genom att visa vad de är intresserade av. Men det viktigaste är att skolan visar intresse för vad elever väljer att läsa och ger det utrymme i klassrummet. Sen ska vi läsa varje dag och upptäcka vad böckerna har att locka oss med.

– Jag vill ha tjocka, tjocka böcker, sa eleven i årskurs två och visade fram Lisbet och sambakungen.

Lässtatyer

På fotografiet har vi skapat lässtatyer. Hitta en position där du läser. Roligt tyckte eleverna när de blev statyer med böcker.

Hej HOPP

Läs om undervisningen:

Jag skriver om undervisning i Undervisningen mellan oss, samt Textsamtal och bildpromenader och om läsning i synnerhet i min kommande bok Väck läshungern. Den utkommer den 28 februari och finns säkert i bokhandeln veckan därpå. Väl mött!

 

 

Det här inlägget postades i Bibliotek/Skolbibliotek, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Matematikundervisning, Svenskämnet, Synligt läsande, Undervisningen, Väck läshungern och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.