Jag vet personer som tyckte om att skolan var varm. Det var då barn kom från hem där kylan kröp in på skinnet. Skolan uppvärmd. Musikförläggare och musikern Stikkan Anderson tjänade sin första slant genom att hämta ved och se till att skolan var uppvärmd innan klasskamraterna kom. Denna värme.

Den upplevda värmen är också den som kommer med skolans värdegrund. Skolan som är för alla, tillgänglig och där anpassningen kommer då läraren kommer nära elevens lärande. Och vaktmästaren som är tidig på skolan är också den som öppnar skolans dörrar. En vaktmästare jag kände kunde nästan samtliga elevers namn på skolan. De han kämpade med att lära sig var namnen på de nya sexåringarna. När han väl kunde dem använde han dem så ofta han kunde. Namnet och hur vi säger det är också en slags värme.

Jag läser i Mitt namn är Lucy Barton av Elizabeth Strout, Forum, 2017;

När min gammelfarbror dog flyttade vi in i huset och vi fick varmvatten och spoltoalett, men huset var väldigt kallt på vintern. Jag har alltid avskytt att frysa. Det finns faktorer som avgör ens vägval, och de är sällan möjliga att identifiera och peka ut exakt, men ibland har jag tänkt på hur jag brukade stanna kvar till sent på skolan där det var varmt, bara för att få känna mig varm. Med en tyst nick och ett oerhört vänligt ansiktsuttryck släppte vaktmästaren alltid in mig i ett klassrum där det fortfarande väste om elementen och så gjorde jag mina läxor där. Ofta kunde jag höra det svaga ekot från gymnastiksalen där hejaklacksledarna tränade, eller studsade från en basketboll, eller så kanske skolbandet övade i musiksalen också, men jag förblev ensam i klassrummet, och varm, och det var då jag lärde mig att få jobbet gjort genom att helt enkelt göra det. Jag kunde se logiken i mina hemuppgifter på ett sätt som jag inte kunde om jag gjorde dem hemma.

Sid; 25

Och värmen som kommer med detta att se på barn med värme; ett oerhört vänligt ansiktsuttryck.

Hej HOPP!

Anne-Marie Körling

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.