Lekfullt (men allvarligt) sätt att motverka matsvinnet i skolan

Idag bildade jag en klubb. En klubb för oss som inte slänger mat – utan äter upp. På ett lekfullt sätt bjöd jag in alla i årskurs tre till klubben idag, och fick med mig resurserna och de andra lärarna i klassen.

Och från mun till mun gick klubbinbjudan under lunchen. Att vara med i klubben. Att äta upp maten. Inte slänga den.

Körlings matklubb 2

Körlings matklubb 3Körlings matklubb 4Körlings matklubb 6Körlings matklubb 8Körlings matklubb 6

 

 

 

 

 

 

Jag tror på positiva inslag. Lekfullhet trots allvaret. Påverka med lekfullhet. Av alla lärare och elever var det 30 stycken som åt upp allt och fem stycken som annonserade att de ville vara med i klubben imorgon. De hade tagit för mycket mat och orkade inte äta upp. Vilket naturligtvis inte gör något eftersom det inte handlar om att vinna utan att förändra. Däremot talade vi om hur man bäst kunde minska matsvinnet och varför. Själva handlandet skulle jag kanske försiktigt likna vid nudging.

Hur gör man för att inte kasta mat?

Här är några av elevernas svar:

  • Man tar mindre mat
  • Man tar mindre mat och man får ta om och hämta mer
  • Man tar inte av det man vet att man inte tycker om
  • Man tar en bit av det man inte smakat på eftersom det är bra att lära sig att smaka av mat

Varför ska vi äta upp?

Här är några av elevernas svar:

  • Om man till exempel äter fisk och dödar fisken så är det kanske inte så bra att man äter den slarvigt och kastar den. Då kunde man tänkt efter innan och inte metat upp den.
  • För att man inte lär sig att vara nöjd med att man får mat.
  • Många människor får inte äta sig mätta och då kanske det är bra att tänka på dom.

Mitt förhållningssätt och om läroplanen innehåll och mål

Jag tror på lite lekfull påverkan. Att det leder till att vi minskar något men ökar medvetenheten för varför. Det kan komma över sikt. Det är heller inte så att man inte får kasta men att man ska lära sig att förhindra att man kastar mat. Jag frågar eleverna hur de gör för att vara med i klubben och det ökar deras aktivitet att vilja vara just med.

Läroplanens övergripande mål berättar att vi ska lösa kunna lösa uppkomna problem och och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt. Det är också ett sätt att visa eleverna att jag tänker kreativt och verkar ansvarsfullt i förhållande till tillgångar, resurser och miljö och att undervisningen omsluter eleverna i att få verka för förändring. Eleverna ska också få kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling och det är både ett teoretiskt och praktiskt innehåll. Här blir det praktiskt och vi genomför något tillsammans.

Ett av läroplanens fyra övergripande perspektiv lyder:

Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor.

 

Detta ur läroplanen. 

Så här gjorde jag:

  • Började småprata med enskilda elever om min klubb (i syfte att skapa samtal mellan eleverna och se om de blev intresserade)
  • Det spred sig mellan elever och de kom och frågade om de fick vara med (eget intresse)
  • Fotograferade av varenda tallrik när eleverna kom och visade att de ätit upp. De var mycket stolta och glada. För att hindra mig själv från att bli för entusiastisk så visade jag tummen upp och beslöt mig att bekräfta genom att fotografera. Jag fotograferade nitton tomma tallrikar. (bekräfta, följa upp, visa intresse för, uppmuntra)
  • Ritade en affisch där vi skrev in våra namn. Eleverna tog frågan på mycket stort allvar och var sannenliga. De som inte ätit upp, av olika anledningar, ska inte behöva känna sig utanför, en ny affisch kommer under morgondagen. Det viktiga är att vi tillsammans skapar skillnad. Inte var och en för sig.
  • Också lärare och resurser drogs in i klubben och skrev sina namn.
  • Eleverna ville döpa klubben – idag fick den heta Körlings matklubb – imorgon kanske vi har hittat på ett annat namn. – Du är chefen för klubben, sa en elev.

Resultatet av dagens matklubb var att 30 av 35 åt upp allt det tagit på tallriken. 

Körlings matklubb

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På den här skrev varje elev och lärare in sitt namn. Imorgon blir det alla. Vi fick lära av varandra hur vi kan lyckas med att ta mindre mat, ta om och äta upp.

Sprid gärna, långa gärna, pröva gärna.

Minns att klubben uppstår på nytt varje dag.

Hej HOPP!

Det här inlägget postades i Ansvaret, Kommunikationen, Miljöperspektivet, Ordning och reda, Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen, Värdegrunden, Verkligheten och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Lekfullt (men allvarligt) sätt att motverka matsvinnet i skolan

  1. Margareta Eriksson skriver:

    Som pensionerad förskollärare läser jag detta med glädje. Underbart med kreativa pedagoger som förstår att skapa nyfikenhet, glädje, gemenskap, upptäckarlust, förståelse, kunskap på ett medryckande sättt. Jag blir så GLAD! Glömde engagemang!!!

Kommentarer är stängda.