Innan provsituationen: Läs något roligt och skratta tillsammans

Provsituationer upplever elever olika. Ofta en aning spända är de. Inte sällan nervösa. Någon forskning jag läste beskrev man att en bit tuggummi kunde hjälpa för koncentration och för tanken. Jag har prövat tillsammans med mina elever men hade inte tillräckligt med information om tidigare provsituationer eller kunskap om hur jag skulle mäta just den insatsen och därmed en eventuell skillnad. Hur som helst så vet jag att om man inte genast börjar provet utan lättar upp stämningen en aning genom att läsa något roligt eller på annat sätt bidra med något som får oss att skratta.

Kognitionsforskaren och professorn Peter Gärdenfors beskriver i boken Lusten att förstå, 2010, Natur och Kultur:

Peter Gärdenfors, Lusten att förstå, 2010 Natur och Kultur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.