Den här bilduppgiften hittade jag på förra veckan;
Två delar delfin gör en hel!
Så här förbereder jag undervisningen:
- Hittade en bild av en delfin (går att göra med vilka bilder som helst)
- Förstorade upp delfinbilden så att två delar passade på ett A4
- Delade bilden i två lika stora delar
- Lade upp de två halvorna på en A4 och ritade en ruta runt omkring delfinen och den plats eleverna skulle rita sin halva
- Kopierade i färg så att alla elever fick varsitt och några extra för dem som ville göra en till, och en till och en till
Detta får du göra och inte göra när du skapar bilden:
- Inget sudd får användas (alla suddar sig osäkra. hellre skissa och fylla i men inte sudda)
- Man får använda blyerts eller kolpennor
- Man får använda färgpennor men inte tusch
- Du får småprata och ha roligt med din klasskamrat
- Du får dela med dig av hur du gör och beskriva hur din klasskamrat kan göra
- Du får visa och du får låna idéer av lärare, resurser och klasskamrater
Mitt förhållningssätt:
- nyfiken på hur eleverna löser sitt tecknande
- nyfiken på hur eleverna löser problem som uppstår
- nyfiken på hur eleverna reagerar när de inte får använda sudd och sedan får ta del av resultatet
- nyfiken på hur eleverna tar sig an uppgiften
Vad upptäcker jag:
- eleverna tar sig an uppgiften med iver
- eleverna diskuterar med mig om vikten av att ha sudd
- att många elever försjunker in i uppgiften
- att elever med koncentrationssvårigheter koncentrerar sig och låter inget störa dem
Detta innehöll lektionen:
- samtal om bild
- tilltro till förmåga
- pröva och utforska
- härma och rita av
- skissa
- skapa konturer
- diskutera delfiner
- ta del av varandras bilder
- alla ser allas teckningar
- förklaringar hur vi gjorde
- samtal om hur vi kunde fast vi inte trodde att vi kunde
- svårigheten att inte använda sudd och sudda bort
- att få lära sig att man kan skissa över utan att det gör något
- samtal om att det alltid blir ett resultat
- om koncentration och fokus
- att skriva om sitt arbete och beskriva hur man gjorde
Ur kursplanen i ämnet bild:
- kunskaper i hur en bild skapas
- arbeta på ett undersökande sätt och problemlösande sätt
- delvis eget bildskapande (blir nästa uppgift – att rita hela delfinen)
- presentation av egna bilder
- hantverksmässiga tekniker