Lektionförslag; En författarmening och en egen

Den här roliga och utmanande uppgiften gör att eleven får både välja själv och skapa eget. Eleven behöver sin bok, ett papper att skriva på och en nyfiken lärare som följer arbetet och inte påpekar att eleven gör fel eller på vilket sätt uppgiften ska lösas.

Undervisningen passar alla årskurser och utmanar både lärare och elever. Man kan göra detta i ämnet engelska/spanska/SO osv. Det är innehållet vi refererar till. Och innehållen i skolan varierar.

Så här gör du:

  • gör ett trevligt papper för uppgiften
  • Ha färre uppgifter på pappret – inte mer än två.
  • kopiera så att det finns tillräckligt många och gärna några extra eftersom eleverna kan vilja göra ytterligare några.
  • visa genom att modella ett eget arbete där du gör samma uppgift. Detta handlar om att också läraren deltar i undervisningen och uppgiften passar oss alla, oavsett om vi är elever eller lärare, och i alla årskurser

Lärarens förhållningssätt:

  • Se till det eleven kan göra och inte vad du önskar att eleven gör
  • var nyfiken och fråga hur eleven löste uppgiften och valde meningen
  • var generös och dela elevernas arbete genom att utan att bedöma dem läsa dem högt eller låta eleverna läsa sina arbeten högt
  • se till värdet i det ni har gjort tillsammans och diskutera uppgiftens innehåll
  • prata inte bara om vad vi har lärt oss utan hur vi arbetade och hur vi valde meningar
  • som lärare bedömer du ju men det vi gör idag har värde idag och undervisningen utvecklas över tid
  • låt eleverna uppleva glädjen i detta arbete och då har läraren undervisning att göra varje dag

Vad innehåll lektionen?

Jag summerar alltid innehållet i lektionerna och frågar inte vad eleverna har lärt sig. Det har visat sig att det är svårt att veta vad man lärt sig och risken finns att eleverna ”ger” tillbaka det de tror att de ska säga. När jag frågar om undervisningens innehåll blir detta innehåll större. Så här ser det ut när jag frågade eleverna:

  • att läsa
  • att välja ut
  • att tänka
  • att skapa eget
  • att stava efter modell – dvs meningen man tar ur boken kan man stava rätt men det måste läraren visa och inte kräva
  • att högläsa
  • att dela med sig
  • att relatera till tidigare mening
  • att få meningarna att höra ihop och diskutera vad som gör att de hör ihop
  • samtal mellan eleverna
  • samtal mellan lärare och elever
  • diskussion om hur författare skriver
  • upptäckter av skiljetecken
  • att jämföra egen avskrift med författarens mening

Så här gör jag när jag tänker högt och visar hur för eleverna 

  • Urval: Jag visar eleverna hur jag väljer en mening ur min bok
  • Tänka/kommunicera: Jag läser meningen högt och resonerar med mig själv (tänka högt och visa hur jag tänker)
  • Ordval/meningsbyggnad: Jag beskriver vilka ord som är viktiga för mig ur det jag valt, dvs, författarens ordval och hur jag måste ha något att knyta an till för att min mening ska höra ihop med författarens.
  • Källkritik: Jag måste referera och relatera till både författare och författarens bok
  • Källkritik: Noga jämföra att jag skrivit av korrekt och att varje ord är med
  • Stava: Jag visar hur jag skriver och hur jag stannar upp när det gäller att låna författarens sätt att stava

Detta är min modell och ungefär så här presenterar jag mitt arbete för eleverna:

”Jag är också lite rädd för en sak”, viskar hon.

Meningen är hämtad ur Stian Holes bok Hermans sommar och

–  Jag har noga studerat att jag stavat korrekt och använt skiljetecknen på samma sätt.

Jag skriver en egen mening.

– Jag måste ha med orden ”hon”, ”lite”, ”viskade” och ”rädd” – Hmm … nu måste jag tänka

Jag visar att jag muntligt prövar vad jag ska skriva

– Jag är också lite som hon. Jag blir lite rädd för paddorna som hoppar över vägen.

– osv….

Jag skriver:

Hon är lite rädd och jag viskar att jag är mycket rädd för att gå genom den mörka skogen.

En bild av ett pågående arbete: 

 

 

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag, Modellerna, Textsamtal, Undervisningen. Bokmärk permalänken.