Elevens arbete att lära sig (att läsa) syns i rörelserna

För många år sedan filmade vi barn som läste. Det var barn från årskurs ett till årskurs tre. När barnen hade lärt sig att läsa rörde de sig mindre och en del kunde sitta helt stilla och läsa. De barn som kämpade rörde sig oavbrutet under tiden de läste. De vände på sig i stolen och de lutade sig framåt och bakåt utan att avbryta läsningen. Det här handlar inte om att barn ska få en diagnos eller att de har det svårt utan att läsförmågan ännu inte är automatiserad utan kräver så mycket av hjärnans arbete att kroppen också måste samspela. Och att vi känner till det. Det tar ofta så mycket kraft för eleven som lär sig att läsa att man kan tänka att det är som att springa marathon efter två, tre rader. Man behöver vila och återhämta sig.

Jag tänker på det då jag får ett sms från en förälder vars son jag undervisat i matematik här hemma vid mitt köksbord. Plötsligt går allt bra för sonen, han förstår matematiken och han har plötsligt skrivit väldigt bra på senaste provet. Under våra undervisningsmöten har jag noterat att när eleven (årskurs 7) inte förstår rör eleven på sig mer och när eleven förstår men uppgiften är utmanande att tänka på rör sig eleven också. Sista gången vi träffades var eleven stilla och löste alla uppgifter utan att blinka, de föreföll honom så självklara och nu enkla.

Vi säger ofta till eleverna att sitta still. När 25 elever rör sig i ett klassrum är det mycket för en lärare att ta in. Det känns rörigt och stökigt. Men kanske är det för att eleverna behöver röra sig för att tankeverksamheten kräver det. Lite pillande på ett suddigum, ibland lägga huvudet över boken och ibland rita i kanten. Jag är inte alldeles säker på att elever har för avsikt att störa utan att uppgifterna stör dem. De tänker helt enkelt.

Jag har slutat att säga till elever som läser att sitta stilla eller när de löser matematikproblem som utmanar dem. De rör sig in mot kunskaperna. Jag frågar mamman hur hon gör när hon får något svårt att tänka på? Vilka rörelser gör du då? Mamman rullar sitt hår mellan fingrarna. Jag ställer mig upp och går en sväng för att snart sitta framför det jag har att göra.

Hur gör du?

Hej HOPP!
Anne-Marie Körling

Det här inlägget postades i Anpassning, Formativ bedömning, Hur lärde du dig att läsa?, Lässtrategier, Litteratur och läsning, Pedagogiska samtal, Synligt läsande, Utbilda i ordning och reda. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Elevens arbete att lära sig (att läsa) syns i rörelserna

  1. Ida Nilsson skriver:

    Hej!
    Lät väldigt intressant det du skrev om att kroppen rör på sig då hjärnan måste anstränga sig extra när individen inte förstår eller har svårt med något. Att kroppen och hjärnan samspelar. Skulle gärna vilja läsa mer om detta. Har du något du kan länka till?
    Mvh
    Ida Nilsson

Kommentarer är stängda.