Effekt av en timmes telefonhandledning

En fråga fick jag via mejl. Jag bad den som frågade att ringa upp. Så blev det ett samtal som ledde till denna undervisarglädje. Jag tror envist på lärarens kompetens och att lärare vill, välkomnar och värnar både elever och innehåll i skolan. De gör det bästa de kan utifrån de förutsättningar de har. Det är också viktigt att läraren känner att läraren vågar gå från ord till handling. I samtal kommer lärarens röst att göras stark. Så här är gensvaret:

Hej i hösten!

Tack för din handleding och pepp, vi är på gång i vår förskoleklass med stora steg.

Under de här veckorna har det hänt mycket, det är så roligt, bildpromenader, ordburkar, sakletare, sagor, att få låna ett ord/mening är magiskt bra!, Vi har börjat med en STOR-bok tillsammans med våra dagar tillsammans.

Det som har varit lyckosamt är att vi sjunger, vi sjunger glada sånger och sånger med rörelse, vi sjunger höstsånger med spännande ord som vi vänder och vrider på. Vi har även när vi skriver det ”talande tangentbordet” mkt bra.

I förra veckan var det bara wow, vi läser i 2 grupper så det ska finnas mkt utrymme för prat. Min grupp sa vi vill sjunga för dig: och som de sjöng med tydligt uttal och takt och glädje, extra fantastiskt med elev med autism som följde med på sitt sätt och såg strålande glad ut!

/ Petra

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Kollegialt lärande, Kommunikationen, Lärarens språk, Pedagogiska samtal, Undervisningen. Bokmärk permalänken.