Frågor som leder från tyckande till tankar om innehållet

Från tyckande till faktiska tankar om innehållet.

Igår läste en elev en bok på engelska. Eleven tyckte att boken var sisådär. Det är mycket lätt att avsluta diskussionen med vad eleven tycker. Men det är åsikter och synpunkter. Om man vill gå ett steg längre ställer man frågor som gör att eleven kan referera till innehållet. Eleven fick frågan

– Vad fattades i boken för att den skulle bli intressant för dig?

Eleven berättade att:

– Jag tycker att boken fokuserade för mycket på personen x och att de andra inte riktigt kom fram. De som påverkade personen X var liksom otydliga men ändå så påverkade de så mycket. Det blir konstigt att inte få fler perspektiv på händelserna. Men kanske att boken inte är skriven för äldre utan för yngre barn. Då kan de inte skriva så mycket om det hemska eftersom mindre barn inte har fått veta hur det egentligen var. Det skulle vara för hemskt att beskriva för små barn om det som hände. Men jag vet ju mer om vad som hände. Jag kan därför sakna mer i berättelsen.

Det är ett innehållsrikt svar. Det är skillnad på detta svar mot det där eleven uttrycker sitt ogillande. Vi får inte stanna där.

Hej HOPP kära ni,

Anne-Marie Körling

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Föreläsningar jag ger, Hinder för lärande, Känslor, Lärarens språk, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.