Undervisning: Inspirera med en bild (ur boken) och allt som kommer ur den

Låt eleverna möta en bild ur en bok då de kommer in i klassrummet. Låt tavlan du skriver på bli en yta för upptäckter och gärna samtal. Vad är det vi får se? Vilka tankar ger bilden? Vilka frågor vill vi ställa? Varifrån är bilden hämtad? Varför tittar vi på den?

Bilder är omedelbara. De träffar oss direkt. Som musik. Vi känner. Vi ser. Vi kan tänka. Vi kan samtala. Pröva att ge ett innehåll då eleverna kommer in i klassrummet. Det gör att vi får ett innehåll snarare än en uppgift. Tavlan är också en yta för kommunikation med det vi får möta. Inte endast en yta för information och punkter för vad att göra.

Inledande möten med innehåll och samtal gör att vi skapar ett fokus. Om engagemanget kring bilden blir stor kan man låta sig inspireras av elevernas samtal och göra både drama av bilden men också en text där dialogen mellan den äldre och den yngre kan vara att innehåll för skapande, tänkande och ge utrymme för fantasi. Frågorna ska möjliggöra för eleverna att muntligen ta utrymme. Det är därför frågorna inte går att svara fåordigt på. Vi ska tänka, kommunicera och lära.

Frågor att ställa: 

  • Vilka likheter finns det mellan de två?
  • Hur skiljer sig skateboarden från rullatorn?
  • Vad tror ni att hjulet betyder för människan?
  • Den ena har hjälm den andra inte – förklara varför?
  • Vad pratar de om?
  • Vart är de på väg?
  • Känner de varandra?
  • På vilket sätt känner de varandra?
  • Vad händer om tanten tar skateboarden och barnet tar rullatorn?
  • Vad kan boken handla om?

Lägg till tre ord ur bokens innehåll:

  • förväntansfull
  • förvirrad
  • stressade

Diskutera hur dessa ord kan höra ihop med bilden. Diskutera vad det är för bok orden är hämtade ur.

Lägg till tre meningar ur boken:

  • Då har man ställt till det igen.
  • Vi får prata imorgon.
  • Det blev tyst en stund.

Läraren högläser meningarna och eleverna får härma.

  • Vad handlar bilden om?
  • Vad har hänt?
  • Vad kommer att ske?

Nu utvecklades denna start till en lektion. Ta vara på aktiviteten. Om den inte uppstår bli en berättande lärare. Ställ alla de här frågorna själv. Besvara dem inte. Låt frågorna hänga i luften. Ställda frågor kommer att leda till många svar och nya frågor.

Skriva och lägga till:

Ta författaren Mats Wänblads meningar och bli en medförfattare och skriv till egna. Läraren introducerar citattecknet och varför:

  • ”Då har man ställt till det igen.”
  • Jag tappade pengarna jag skulle handla för.
  • ”Vi får prata imorgon.”
  • Mormor tittade på mig med allvarliga ögon. 
  • ”Det blev tyst en stund.”
  • Det enda man kunde höra var stegen i gruset.

Då har man plötsligt skrivit något också. Läs upp elevernas texter och fortsätt att lära och läsa i böckerna. Detta exempel fungerar för årskurs 1-4. Men modellen är generell och fungerar för alla lektioner och samtliga språk. Undervisar vi i engelska är språket engelska.

Hej HOPP!

Anne-Marie Körling

Källa:

Wänblad, Mats/Andersson Keusseyan, Maria: Vårt lilla landslag och stora klubben, Rabén & Sjögren, 2020 

 

 

Det här inlägget postades i Bildpromenaden, Boken i undervisningen, Föreläsningar jag ger, Källkritik och undervisning, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Undervisningen och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.