Vad behöver undervisningen?

Johan Unenge illustrerar boken om Hörseln.

Jag brukar fundera över hinder och förutsättningar för undervisningen. Det är undervisningen som är i fokus och det är genom undervisningen eleverna får lära sig.

För att undervisningen ska fungera krävs:

  • tid att förbereda; innehåll, variation av frågor, textval …
  • raster och fikapauser utan arbetsuppgifter
  • att undervisningen fredas då den pågår
  • att saker och ting finns på plats
  • att kopiatorn fungerar
  • att tekniken fungerar i klassrummet
  • att inga uppgifter ges läraren i all hast
  • att klassrummet är i ordning, stolar nedställda, bänkar iordning
  • att det är vädrat
  • att det finns gardiner som gör att rummet går att mörklägga
  • mikrostunder då läraren ger sig själv tid att studera det som pågår i klassrummet
  • att de som arbetar som resurser bidrar med visat intresse och fokus och riktar sig mot undervisningen och därmed lockar eleven genom att låna ut intresse och fokus
  • efterarbete och analys av elevernas lärande och undervisningens utveckling

För att underhålla undervisningen kräver den

  • att läraren får frågor om undervisningens innehåll
  • att läraren får frågor om vad som utgör hinder för undervisningen?
  • att läraren får frågor om vad som fungerar i undervisningen?
  • att lärarens arbete omsluts av förståelse för att lärararbetet både är kognitivt och känslomässigt utmanande
  • att läraren får tid att beskriva undervisningen och dela den med andra undervisande lärare
  • förståelse för att undervisningen byggs upp – det man ser vid en lektion inte är möjligt att utvärdera utan att lektion efter lektion byggs upp som ett pärlhalsband. Värdegrunden är dock daglig.
  • Att skolan är nyfiken på det som sker av lärande mellan lärare och elever.
  • Att skolan får ett språk som möjliggör för lärare och skola att beskriva det som sker i skolan.

Jag återkommer… jag menar att vårt fokus ska ligga på undervisningen och hur den främjas och väcker vår nyfikenhet.

Hej HOPP!

Anne-Marie

 

This entry was posted in Undervisningen and tagged , . Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.