Återkopplingar av föreläsningen för Förskolan:

Reflektion, Anne-Marie Körling föreläsning förskolan: 

  • Jag kommer ta med mig det här med kollegial information i rummet. att tydliggöra vårt förhållningssätt för varandra men också för tex. vikarier vårdnadshavare osv..

 

  • Jag tar med mig att förskolans arbete med böcker ska bli en självklar del i det som vi lämnar över till skolan

 

  • Att barn inte behöver sitta still vid läsning, att barn tar in på olika sätt, något som jag tror alla egentligen vet numera, men kanske har svårt att uppfylla. Ska verkligen ska belysa detta  hos mina kollegor. Viktigt!

 

  • jag tar med mig ”hur får man barnen intresserade?” Vikten av att hela tiden skapa nyfikenhet för att fånga barnen.

 

  • Det som stannar kvar hos mig är exemplet när förskolans arbete med högläsning  kunde bidra till att en pojke men även pojkens föräldrars fick en ny relation till läsning och böcker.

 

  • Det är mkt jag tar med mej men bla att om en förälder frågar mej något så kan jag återkomma med ett bra genomtänkt pedagogiskt svar, behöver inte svara direkt.  Och det här med för vem är det stökigt… och att överallt i förskolan sker ett samspel , som kanske inte syns… tack!

 

  • Jag kommer definitivt börja arbeta med konkreta bilder såsom visades i föreläsningen med syfte att leka med ord! 🙂

 

  • Blev väldigt inspirerad av ordlistorna, skulle vilja använda dem både privat, med barnen på jobbet och med kollegor.

 

  • att synliggöra de vuxnas förhållningsätt. att härinne  gäller det här

 

  • Gemensamma regler i rummet, så bra och tydligt!

 

  • Att ta tillvara och skriva ner på barnens frågor som kommer under dagen, återkoppla till barnen, hitta svaren tillsammans och synligöra för vårdnashavare.

 

  • Jag tar med mig att leka med ord, reflektera kring en bild och ”för vem är det stökigt?”.

 

  • Släpper inte heller tankarna om hur jag kan arbeta med bilder och ord. Tack för många klokheter.

 

  • Jag tar med mig ett bekräftande på att barn tar in sagor/berättelser på olika sätt och inte endast stilla sittande.

 

  • Diskussionen om hur det ska vara under läsningen. Ska alla sitta som tända ljus eller kan det vara lite rörigt? Superintressant!

 

  • Låta barnen återberätta boken, läsa för oss vuxna. Prata och diskutera ord, ordens betydelse mm

 

  • Lärorik föreläsning! fastnade vid leklandet av ord, bokstäver och bilder och vill gärna utveckla detta i det mesta vi gör på min förskola. även. vid matrutiner osv.

 

  • Det jag b.la. fastnade för är hur vi genom litteratur kan arbeta och synliggöra svenskans grammatik.

 

  • Jag tar med mig sättet att avsluta en bok, att det finns en början, ett under och ett efter. Nej, det var tråkigt, nu var föreläsningen slut, men den fortsätter hos mig i tanken.

 

  • Intressant föreläsning, jag tror att det är ditt engagemang som smittar av sig. Tack!

 

  • Att man alltid ska tänka framåtsyftande. Och at man ska ha något att skriva i. Tänk vad man missar.

 

  • ”Veckans bild” och ”förväntningar på den vuxne” är det som fångade mig allra mest denna förmiddag, samt vikten av läsningen som ej kan sägas för ofta! Tack Anne-Marie!!!

 

Det här inlägget postades i Föreläsningar jag ger. Bokmärk permalänken.