Undervisning: Amerikas presidenter och frågor till dem – välkomna att ta!

Idag frågade jag lärare, vaktmästare, rektorer och alla möjliga om hur många presidenter de kunde nämna. Det varierade mycket. Det är bra att det varierar eftersom jag önskar att eleverna får lyssna till hur andra tänker och vad de kan. Rektorn kom in och var extra pedagogisk då jag frågade hur många presidenter han kunde. Han svarade tveksamt

– Kanske tre.

Det gjorde han eftersom jag verkligen inte ville att han skulle briljera med alla han kunde utan hjälpa till att sätta en ribba som alla elever kunde överstiga. Det blev så under lektionen.

Eleverna memorerade ytterligare några namn till listan de kunde.

 

Så här såg mina papper ut – fyra A4 till antal. Eleverna arbetade två och två.

Storleken på stilen bör vara läsvänlig. Jag förstorar upp ganska så ordentligt.

Minnesfärdigheten. Hur många presidenter kan du memorera, du får dagen på dig och imorgon kommer du att få förhöra mig, Anne-Marie:

  • Georg Washington
  • John Adams
  • Thomas Jefferson
  • James Madison
  • James Monroe
  • John Q Adams
  • Andrew Jackson
  • Martin van Buren
  • William Henry Harrison
  • John Tyler
  • James K Polk
  • Zachary Taylor
  • Millard Fillmore
  • Franklin Pierce
  • James Buchanan
  • Abraham Lincoln
  • Andrew Johnson
  • Ulysses S Grant
  • Rutherford B Hayes
  • James A Garfield
  • Christer Arthur
  • Grover Cleveland
  • Benjamin Harrison
  • Grover Cleveland
  • William McKinley
  • Theodor Roosevelt
  • William Howard Taft
  • Woodrow Wilson
  • Warren Harding
  • Calvin Coolidge
  • Herbert Hoover
  • Franklin D Roosevelt
  • Harry S Truman
  • Dwight D Eisenhower
  • John F Kennedy
  • Lyndon B Johnson
  • Richard Nixon
  • Gerald Ford
  • Jimmy Carter
  • Ronald Reagan
  • George Bush
  • Bill Clinton
  • George W Bush
  • Barack Obama
  • Donald Trump

Saker som Anne-Marie tycker om att berätta:

Den som var president kortast tid var William Henry Harrison. Han dog 31 dagar efter att han blivit president. Han dog av lunginflammation och den fick han samma dag som han svors in som president. 1841 var året.

Det finns inga årtal eller ordning på listan – kan du tänka ordningen och finns det några tider för presidenterna; exempelvis 1700-talet, 1950 eller 2017 osv

TVÅ GÅNGER PRESIDENT: En president har suttit vid makten vid två olika tillfällen. Kan ni hitta den presidenten?

Den som suttit allra längst på tronen som president i Amerika är Franklin D Roosevelt. Det var under andra världskriget. Hans fru, amerikans första dam, har skrivit en bok som jag läst. Hon var en mästare på att samtala. Det fick hon lära sig under alla möten med olika människor hon träffade. Vill du veta hur hon gjorde? Hon hade nämligen ett trick.

De som varit presidenter under mitt liv, Anne-Marie, är

  • Dwight Eisenhower
  • John F Kennedy
  • Lyndon B Johnson
  • Richard Nixon
  • Gerald Ford
  • Jimmy Carter
  • Ronald Reagan
  • George Bush
  • Bill Clinton
  • George W Bush
  • Barack Obama
  • Donald Trump

Frågor jag ställer (beroende på dialogen och på intresset jag upptäcker i samtalen)

  • Vilka presidenter minns jag bäst
  • Vilka presidenter kan jag berätta något om?
  • Vilken president skulle jag vilja samtala med
  • Vilken president kan jag peka ut på bild och säga namnet till?
  • Vilken president talar min morfar/farfar mest om?
  • Vilken hade presidentskapet då du föddes?
  • En president som påverkar mitt liv mycket?
  • En president jag vet något historiskt om?
  • En president …
  • Hur många presidenter har haft samma förnamn?
  • Hur många presidenter har namn som innehåller bokstaven W?
  • Hur tilltalar man en president?
  • Hur stor makt har Amerikas president?
  • Vilken president visade sig först i televisionen?
  • Vilken president var den första man kunde lyssna till i radio?
  • Vilka presidenter har fått fredspris?
  • Vilka presidenter har avgått eller fått avgå?

Hitta på fler frågor tillsamman.

Vad upptäckte jag då jag genomförde undervisningen?

  • en elev kunde så många presidenter och jag förvånades över kunskaperna och är glad att jag kunde få upptäcka dem hos eleven
  • att eleverna behöver få lägga till saker till det de kan
  • vikten av att ha övningar där vi övar oss att memorera – det blev kraftfullt hos vissa elever – de ökade sin kunskaper med det dubbla, några med det tredubbla

Hela lektionen genomfördes genom samtal/dialog och elevsamtal två och två.

Hoppas ni kan låna och göra.
Hej HOPP!

Anne-Marie

 

Det här inlägget postades i historia, Undervisningen, Verkligheten och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.