Undervisning: Lekfullt att upptäcka med Frallan

Jag brukar kalla mina uppgifter för UPPTÄCKARUPPGIFTER eftersom jag vill att eleverna ska uppleva sig som upphittare. De hittar i böckerna. Det är viktigt. Också jag är upphittare i böckerna. Detta vill jag göra med boken Frallan räddar världen:

Här är fokus vid ord- och textsamtal:

ORDFÖRRÅDET: I Frallan räddar världen av Sara Ohlsson och Lisen Adbåge upptäcker jag ord:

  • sovgottrummet (vilka namn skulle vi kunna hitta på rörande andra rum?)
  • förtur
  • människoungar
  • Rubinnäktergal
  • Rödbena
  • fågeltornet

ORDFÖRRÅDET: Jag upptäcker att några ord är förklarade: 

Jag läser det som Frallan tänker på, de meningar som finns i boken och de som handlar om orden:

  • Klaus är ornitolog. Det är det längsta och svåraste ord jag kan. Ornitolog betyder att man tycker väldigt mycket om att titta på fåglar. Alltså verkligen jättemycket.
  • Kallsup är ett ganska roligt ord och betyder att man råkar svälja vatten när man badar.

DISKUTERA: Jag upptäcker stycken vi kan diskutera tillsammans i klassrummet?

Klaus är bra på att prata med för han lyssnar och är allvarlig. Han är den allvarligare jag känner. Man märker det på att han kallar mig Fransesca istället för Frallan. Som när vi pratar om att göra något svårt eller tråkigt.

– Fransesca, säger han då. Det klarar du. Fransesca är mitt riktiga namn men inte ens mamma använder det om hon inte är jätteallvarligt. 

Frågor som kan ställas:

  • Vad menas med att vara allvarlig?
  • När är det viktigt med allvaret?
  • Vad betyder det att bemötas med allvar?

DISKUTERA: Och dessa:

I skolan måste man mer göra som läraren säger. Alla lärare tycker väldigt mycket om att bestämma. Det gör jag också. Men vuxna har förtur på att bestämma. Utom på sommarlovet. 

Frågor som kan ställas:

  • Hur bestämmer en lärare?
  • Hur bestämmer en elev?
  • Hur är det när vi samtalar?

GRUBBLA OCH TÄNKA: En underbar mening finns i texten:

Jag vet inte hur man tar hand om en nyckelpiga (s.61)

Jag skulle låta eleverna diskutera frågan:

Hur tar man hand om en nyckelpiga?

SKAPA OCH UPPTÄCKA: Att göra tillsammans med Frallan: Upptäckarlistor med ”ganska roliga ord”: 

Jag skulle ge eleverna till upptäckaruppgifter att ”ganska roliga ord” och då får de tänka på ord de tycker är ganska roliga men också upptäcka dem i böcker och ordböcker. Det ska vara roligt att leta reda på orden. Skratt är välkommet ska eleverna veta. Läraren visar sin nyfikenhet på vilka ord som hittas och är ganska roliga. Läraren värderar inte orden eftersom lärare och elever inte har samma humor. Det som är roligt för eleverna är inte alldeles säkert roligt för läraren.

Jag skriver fyra ord jag tycker är ganska så roliga:

  • björntjänst
  • dromedar
  • knäckemacka
  • trudelutt

Det är klokt att visa!

Hej HOPP!

Anne-Marie Körling som återkommer med bildpromenad i samma bok.

 

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Högläsning, Lektioner och lektionsförslag, Undervisningen. Bokmärk permalänken.

2 svar på Undervisning: Lekfullt att upptäcka med Frallan

  1. Camilla Bolkegård skriver:

    Tack Anne-Marie! Så glad och tacksam för all inspiration du ger mig. Idag har jag lekt ordleken med en åk 5. Jag tänkte på ett ord och se fick gissa vilket. Hela 150 ord kom de på med början på samma bokstav. De tyckte att det var så roligt. En härlig stund tillsammans blev det också.

    Mvh Camilla, Speciallärarstudenten 🙂

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Detta gör mig väldigt glad. Det är min erfarenhet att eleverna bidrar med många, många ord. Att de tycker det är roligt är också viktigt.

Kommentarer är stängda.