Gensvar: Skriftliga omdömen… och hur jag tänker

Hej Anne-Marie!

Jag blir glad av att läsa din blogg och ta del av dina tankar. För mig betyder det mycket. Jag får liksom belägg för det jag tror på, men inte vågat fullt ut praktisera.

Under senare delen av min utbildning (15 år sedan, tog examen våren 1995) under en praktikperiod fick jag återkoppling av min metodiklärare som jag inte riktigt förstod. Hon sade ord som konstruvism och metakognitivt tänkande. Jag hade haft en lektion, där eleverna fick ställa frågor, men inte fick svar av mig utan i grupp fick diskutera och undersöka.

Efteråt förstod jag ingenting, utan kände bara att jag måste försöka tänka och göra som de andra lärarstudenterna. Den här händelsen bär jag alltid med mig, och det som idag grämer mig mest är att jag inte frågade vad hon menade. Därför följer jag med stort intresse ditt arbete och tänk. Ett stort tack att du delar med dig av din kunskap på din blogg, det är verkligen en inspirationskälla som utvecklar och utmanar!

Just nu funderar jag mycket på det här med skriftliga omdömen och lokal pedagogisk planering. Skulle gärna vilja lyssna till din föreläsning om formativa bedömningar.

I skolverkets skrifter läser jag att lokal pedagogisk planering är en förutsättning för skriftliga omdömen. Jag förstår att läraren måste vara tydlig med målet för undervisningen, men jag får inte ihop elevernas delaktighet och inflytande med det sätt som skolverket ger exempel på lokal pedagogisk planering. Vi har ju läroplanen, kursplanerna och eleverna. Skulle gärna vilja ta del av hur du tänker.

Jag tilltalas av ditt upplägg och olika infallsvinklar på skriftligt omdöme. Jag hade innan en annan tanke, men tycker att din är bättre. Många skolor skapar matriser, men jag är inte övertygad. Matrisens uppbyggnad ser jag helt enkelt som de fyra hörnstenarna i kursplanerna, förklara, analysera, argumentera och generalisera, som du beskriver, och i utvecklingen av vissa förmågor Vygotskijs idé om utvecklingszon och artefrakter, dvs kunna något med hjälp av någon, med hjälp av något hjälpmedel för att sedan kunna utföra det på egen hand.

Hur tänker du?

Tacksam för hjälp att reda upp tankar om hur man praktiskt kan göra.


Och jag publicerar detta brev för att vi alla ska få utveckla ett tänk ihop. Det är inte lätta saker detta med skriftliga omdömen. Jag har utvecklat ett helt annat tänk men inte publicerat detta ännu. Jag gör saker och ting på flera sätt för att nå det ultimata. Det måste ta tid och det tar tid att tänka. Jag blir också glad och tacksam för brev och frågor för dessa ger mig en inblick i hur tänket kan vara vid en skola, hur svårigheterna kan se ut… jag lovar att utveckla min tanke så snart jag funderat färdigt.

Tusen tack du som skrev!

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Föreläsningar jag ger, Formativ bedömning och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.