Lektionsidé ”mitt sår”

Körling fotograferar 2010

Körling fotograferar 2010Körling fotograferar 2010Körling fotograferar 2010

Skriva en berättelse om sitt sår!

Barn är noga med sina skador. Visar upp dem. Tittar på dem. Jag tänker att det ska vi berätta om. Så har jag skapat undervisning kring kroppen, skadorna, blåmärken, myggbetten. Det har blivit stora undervisningar där mina elever berättat om händelser med liv och lust. Blodet har sprutat och plåstren har skyddad och lindrat. Såret i berättelsen har givit många nya idéer.

  • Plåstra om en gestalt i din bok – vem skulle du vilja sätta plåster på?
  • Om du fick skapa ett plåster – hur skulle ditt plåster se ut?
  • Vilken text skulle du skriva på ditt plåster?
  • Om du fick plåstra om en sak du tycker om – vilken sak blir det?

Körling fotograferar 2010

Då man arbetar med sår måste man som lärare vara beredd på att eleverna kan komma att berätta om de större såren, kanske också de osynliga såren. Det kan bli berättelser som måste komma ut och som får sin ventil i skrivandet och de muntliga samtalen kring sår och plåster. Min erfarenhet är att ämnet är tacksamt och att man som lärare måste vara lyhörd. Det kan komma berättelser om att bli slagen och få sår som någon annan ger.

  • Körling fotograferar 2010

Här var uppdraget att på ena plåstret skriva – själva rubriken. På det andra plåstret själva händelsen som skapade såret. På det tredje plåstret skriva vilket sorts sår man fick.

Ja, det är mycket samtal som omsluter undervisningen kring att skriva om sår. Det är verkliga och angelägna samtal för barn. Att ramla och skrubba upp sitt knä gör ont, ont, ont. Det vackra i ett plåster och en vuxen som blåser sin omsorg över alltihop är mycket kärleksfullt. Om  detta kan man också tala.

Körling fotograferar 2010

Man kan också skriva förslag – en lista – på saker och ting som man måste sätta plåster på. För att lindra eller stoppa.

Om ni gör det här låt mig få veta. Jag har skrivit en liten bok om MITT SÅR – med den underfundiga – En bok som varar!

All undervisning man gör i svenska, kan man göra på engelska, spanska, italienska, turkiska, sulu… och man kan också tänka matematik, hur mycket blod, area på plåstren… det finns inga övre gränser på hur långt man kan undervisa.


Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Styrdokumenten, Svenska, Svenskämnet och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 svar på Lektionsidé ”mitt sår”

  1. Pingback: Om matematikens välsignelser « Storstad

  2. sspirit skriver:

    Oh, vilken lysande idé Anne-Marie! Få ut allt som man kan tänka, tycka och känna om plåster och sår!

    Bara här om dagen en 2-åring expert rekommenderade mig en plåster mot en knäckesmörgås som jag råkade tappa ner på golvet(Oj,S., den har gått sönder! Du kan sätta en plåster på den).Kom ut ett motargument från ett annat håll att det blir bättre med tejp eller lim och vi slutade det hela med att räkna barnens plåstren. 17 st. på 5 barn som satt vid mitt bord. Inte illa!

    Tack för den inspirerande tanke om plåstren och såren. Du kommer att höra av mig när, hur och vad kommer jag att få ut runt ämnet.

    Just nu har jag/barnen(2-5 år) fullt upp med ett lite projekt om boende former.
    Än så länge har vi en hel del frågor som vi undersöker på närmare håll:
    – Vad kan man bo någonstans?(hus, koja, stuga, lägenhet, kåk, ladugård, gammal lada, hotell, husvagn,tält, osv.)
    – Vilket material kan man bygga ett hus/boende av?( träd, stenar, cement, järn, tyg,osv,)
    – Hur bygger man ett hus/boende, vad börjar man bygga först?(golv, väggar eller taket – här fick barnen undersöka byggandet med olika material)
    – Kan vem som helst bygga ett hus/boende?( 5-åringarna undersöker vad en arkitekt är för något)
    – Hur känner man igen att det är ett hus/boende?( har tak, fönster, dörr, väggar)
    – Men en buss t.ex. har också tak och fönster och dörr och väggar. Betyder det att det är ett hus?(nej, ja – många argumenterade svar)
    – Behöver man ett hus/boende?
    – Kan man bo ensam?( alla barn tänker inte att någon kan bo ensam)
    – Vad gör man när man är hemlös?( sova över hos en kompis, låna saker som man behöver av mamma eller en kompis)
    – Vad kan man göra i ett hus/boende?( leka, ha kalas, lag mat, titta på TV,sova, spela spel, o.s.v.


    Allt som står inom parentesen är exempel på barnens svar.

    Oj, vi har många , många frågor och svar och mycket mera varje dag. Barnen leker hus och hotell och bygger för fullt, ritar, målar, klipper och klistrar,o.s.v. Jag springer som en dåre mellan avdelningarna, jag får inte nog av sååååååååååååååå många nya frågor och idéer.
    Roligare blir den dagen när vuxna kommer att tycka att det är meningsfullt både för barnen och för oss med att planera och dokumentera sådana små projekt som kan bli väldigt stora.

  3. sspirit skriver:

    Jag har nyligen upptäckt en bok som jag är helt ”besatt” av :” Att göra lärandet
    synligt – barns lärande individuellt och i grupp” – Giudigi,C.& Rinaldi C.(red.)

    Mycket läs- och tänkvärt tycker jag. För alla som har barn och undervisning som yrke.

  4. Anne-Marie skriver:

    SKRIV EN BLOGG – BÄSTA DU – Dina inlägg är för värdefulla för att stanna på min sida. A-M

  5. Anna-Lena Andersson skriver:

    Å vilket bra lektionsförslag, bland så många andra du har. Tack!
    Arbetar som resurslärare nu men en gång när jag får egen klass då, då ska jag…orkar nästan inte vänta på att få pröva.
    Anna-Lena

  6. Anne-Marie Körling skriver:

    Finns inget roligare än att hitta på lektioner! Tack för ditt gensvar.

  7. Mina 10 plåster

    Plåster på mammahjärtat?
    Plåster på kärlekshjärtat?
    Plåster på ensamma hjärtat?

    Plåster på!

    Plåster på rädda hjärtat?
    Plåster på lilla hjärtat?
    Plåster på duktiga hjärtat?

    Plåster på!

    Plåster på dotterhjärtat?
    Plåster på tonårshjärtat?
    Plåster på fadershjärtat?
    Plåster på modershjärtat?

    Plåster på!

    Tänk vad bra det är med
    plåster ändå!

  8. Hemliga barnens magiska plåster, hjälper mot:

    Dumma mammor
    Tråkiga mammor
    Jobbande mammor
    Frånvarande mammor
    Twittrande mammor
    Bloggande mammor
    Läsande mammor
    Joggande mammor
    Telefonerande mammor
    Arga mammor
    Irriterande mammor
    Elaka mammor
    Bråkiga mammor
    Sura mammor
    Kalla mammor
    Gråtande mammor
    Tomma mammor

  9. Pingback: Mitt huvud exploderar! – lappkullan.se

Kommentarer är stängda.