PROV PÅ TID – Fråga eleven och våga höra svaren

Jag frågade en elev:

– När du får ett prov i gångertabellen hur gör du då?

Eleven svarade:
– Ingen har frågat mig hur jag gör. Menar du hur jag gör provet?

– Ja, frågade jag.

–  Jag blir jätterädd och tänker mest på att jag inte kommer att hinna. Jag känner  mig stressad och känner att jag inte hinner tänka och då jag inte hinner tänka så blir det bara fel.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Hinder för lärande, Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.

4 svar på PROV PÅ TID – Fråga eleven och våga höra svaren

  1. Plura skriver:

    Tänk så slående i en ”rätt och fel”-kultur under tidspress. Det är ju inte så man ska bedöma kunskapen tänker Plura.

  2. Morrica skriver:

    Och att prestera ett gott resultat under sådana omständigheter är inte lätt, det förstår ju var och en. Vilken tur att det finns så många fler sätt att försäkra sig om att personen kan pluttifikationstabeller och annat användbart.

  3. Anne-Marie skriver:

    Jag har myntat uttrycket ”istället för att beröva barnen 99 språk – skapa 99 undervisningar som möjliggör för alla. A-M

  4. Anne-Marie skriver:

    Det blir inte rätt i en rätt-och-felkultur. A-M

Kommentarer är stängda.