Individualiering och grupparbeten

Ord som individualisering och grupparbeten är feltolkade och pedagogiskt omöjliga att använda om läraren abdikerar från undervisningen och inte är deltagande i dessa aktiviteter.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Skolorden. Bokmärk permalänken.

5 svar på Individualiering och grupparbeten

  1. Plura skriver:

    Helt riktigt Anne-Marie. Och det är de två punkter av fyra varför skolan inte presterar bättre kunskapsresultat enligt forskarnas analys.

    Här har skolan en gigantisk förbättring att göra för att åter bli pedagogiskt framstående i sitt arbete.

    Några Plura konstaterande.

  2. Fröken P skriver:

    Så är det…är fascinerad över att lärare tolkat mvg-kriteriet ”självständigt” som elever måste jobba själva och inte ens få fråga läraren om något….detta synliggörs även i Skolverkets ”Vad påverkar resultaten i svensk grundskola?”

    Har du några synpunkter på kursplaneutkasten?

  3. Anne-Marie skriver:

    Det är mycket allvarligt att man betraktar sig själv som lärare som ovidkommande då det gäller MVG elever. Klart att MVG, VG, G elever – ja alla elever ska ha tillgång till interaktion med sin lärare. Det är mycket sorgliga misstolkningar av vad självständighet är. Statsöverhuvuden har rådgivare och går också till rådgivare för att ta beslut och komma på nya tankar. Det gäller alla oavsett hur mycket man kan … dessutom så tycker jag att man aldrig är färdiglärd och då uppkommer alltid nya frågor och samspelet med en lärare är oavgjort viktig. A-M

  4. Morrica skriver:

    Jag vet inte om ni hört debatten kring stödundervisning, läxläsning på skoltid med lärarstöd, mattestugor, språkstugor och så vidare? Den anknyter till det ni pratar om, argument som att den bör tas bort för att den missbrukas när elever med VG och MVG går dit och söker stöd i sitt lärande.

    Är inte det så man kan gråta? Elever söker stöd, använder de resurser som finns, tar emot vad som erbjuds – vuxna kallar det missbruk. Jag blir förtvivlad!

    Och inte ett dugg förvånad över att dessa elever, de med höga betyg men en längtan efter att fortsätta lära sig och utvecklas, söker sig till skolor där de faktiskt får lärarkontakt, hjälp, bollplankande, stöd, feedback.

Kommentarer är stängda.