Frågetecken, komma, punkt, utropstecken, semikolon

SEMIKOLON VAD ÄR DETAtt undervisa om det som syns är en effektiv undervisning.

Jag läser ut alla tecken i de modeller jag undervisar kring. Detta för att synliggöra de tecken som berättar hur vi ska läsa och förstå en text. Så här gör jag:

  • Ur valda texter läser jag ut allt som sägs i texten, detta inkluderar tecken.
  • I muntliga samtal lägger jag till de tecken som kan omsluta mitt prat
  • Då jag tar en mening kring vilken jag modellar får eleverna uttrycka samma mening med olika tecken. Den muntliga aspekten är avgjort den viktigaste: Säg meningen med utropstecken, säg meningen med frågetecken, säg meningen med en punkt, säg meningen med kommatecken… och därigenom talar vi om sådant vi har lärt oss att se utan att notera. Jag tror på läraren som ser, sätter ord på och gör undervisningen muntlig.
  • Eleverna får gärna gensvara på författarens teckenanvändning.

Jag tänker att ”gräv där vi står”, gör medvetet av det vi har framför oss!

Anne-Marie

This entry was posted in Svenska, Svenskämnet and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>