Klassrummen, lärarrummen och de talande väggarna

Vi säger så ofta:

Det sitter i väggarna, och med det menar vi att väggarna har en berättelse och att dessa talar till oss. Det är något skumt med de där väggarna, aldrig något riktigt positivt. Man kan ana ett språk som kanske vill sätta oss på plats.

Jag har grubblat på detta.

  • Om väggarna talar hur vet vi att vi förstår dem på samma sätt.
  • På vilket språk talar väggarna?
  • Hur vet vi att alla väggar säger samma saker i ett rum?
  • Om det sitter i väggarna vem är det som satte dit det då?
  • Vad händer om man målar om, vädrar ut, tapetserar över och fyller rummet med nya människor?
  • På vilket sätt kom det som sitter i väggarna in där?
  • Varför översätter vi inte det som sitter i väggarna till hörbart språk?
  • Hur kan vi lättare förstå vad väggarna säger till oss?
  • Är det meningen att bara en del ska böja sig under faktum att det sitter just i väggarna?
  • Vad händer om det sitter i golvet?
  • Hur uppfattas det om det sitter i taket?
  • Vad händer om man inte kan lyssna in väggarna?
  • Kan man byta rum om man vill lyssna in andra väggar?
  • Har alla rum samma språk vid en skola?
  • Vilket rum trivs man bäst i?
  • Hur talar väggarna till mig? till dig? till barnen?
  • Kan vi vara säkra på att det är samma väggtal till alla i rummet?
  • Vad händer om vi säger tyst till väggarna?
  • Vad händer om vi säger att vi tänker inte låta väggarna tala i det tysta utan säga det väggarna säger?
  • Kan väggar slå in på en annan väg?
  • Exakt var sitter det som sitter i väggarna?
  • Exakt hur stort är det som sitter i väggarna?
  • Varför får väggarna tala?
  • Vem talar för väggarna?
  • Vem kan översätta väggarnas språk?
  • Kan vi vara säkra på att språket är just svenska, engelska, väggiska, samiska, turkiska, sulu…?
  • Hur låter det som sitter i väggarna?
  • Vem satte dit det där i väggarna?
  • Går det som sitter i väggarna att bytas ut?
  • Varför finns det i väggarna?
  • Vem vet – väggarna kanske sjunger?
  • Om väggarna sjunger så kanske det är en glad sång?

Anne-Marie


Det här inlägget postades i Frågekonsten, Klassrummet, Pedagogiska miljöer, Värdegrunden och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Klassrummen, lärarrummen och de talande väggarna

  1. mie skriver:

    Alla väggar jag beskådar, talar till mej på det språk som endast jag förstår….
    Ibland talar samma vägg på ett språk olikt det jag avläste i ett tidigare möte….
    Ibland är den tyst som muren!

Kommentarer är stängda.