Diskussionsunderlag – öppet brev till

Det här inlägget postades i Frågekonsten. Bokmärk permalänken.

12 svar på Diskussionsunderlag – öppet brev till

  1. sökaren skriver:

    Jajaja! Har tänkt liknande tankar och blir lycklig av att höra det så välformulerat. Kan tack och lov hitta en hel del exempel på utbildning som faktiskt varit just det han drömmer om. Och det gör mig glad. Glad att jag fick hjälp att sortera mina utbildningsminnen med ett nytt verktyg. Det ska jag ta med mig och fortsätta använda både för att analysera min egen undervisning och den jag blir utsatt för.

  2. Maria skriver:

    Han är bra.. Jag undrar hur det skulle se ut om grundskolan var frivillig? Hur skulle den behöva se ut för att elever skulle vilja komma dit? Skulle de vilja komma varje dag? Skulle det vara förfärligt om de inte kom varje dag?

  3. Anne-Marie skriver:

    Jag tror skolan har en ganska stor uppgift i sin daglighet. Rutiner och traditioner som jag tror är viktiga. Skolan är en social plats och bör leva upp till att skolan är just en sådan plats. A-M

  4. Maria skriver:

    Ja, fast jag leker med tanken att om skolan var frivillig skulle kanske alternativa sociala platser växa fram, där skulle det också ske lärande på något plan. Hur skulle det lärandet se ut, vem skulle driva det framåt? Skulle lärare förflytta sig till dessa platser? Hur skulle lärarna behöva förhålla sig för att vara välkomnade till de nya sociala platserna? Jag tänker på att killen i filmsnutten har valmöjligheten att hoppa av det han inte tycker fyller hans behov, men skolan är inte frivillig.

  5. Maria skriver:

    Jag hittade förresten den här skolan, som har frivillig närvaro. Den verkar överleva, skulle vara intressant att besöka den och se hur den skiljer sig från andra skolor, om den gör det, eller om frivilligheten kanske regleras av föräldrarnas krav på att barnen ska gå till skolan… http://www.summerhillschool.co.uk/

  6. Anne-Marie skriver:

    Summerhill är en gammal pedagogisk miljö där friheten var barnens. Jag är inte för den men läste boken FRIA BARN FRIA MÄNNISKOR för många år sedan. Jag tror inte att barn mår bra av total frihet. Ramar har jag lärt mig genom alla tider med barn är viktiga – den totala friheten är inte bra. Däremot är allt som söker vägar för att skapa förutsättningar för barn intressanta. Det finns korn av saker som vi måste diskutera och lyfta fram. De dåtida teorierna från Locke, Rousseau som vi vaskat fram väsentligheter ur handlar om nytänkande och är också svar på andra aspekter av samhällsutvecklingen. Det är alltid samspelande svar på någonting. Summerhill var en verksamhet byggd på den fria uppfostran och den ställer stora krav på barn. Barn har inte samma perspektiv som vuxna utan samspelar med vuxna om ett perspektiv. Därför är det gott och bra att visa sin vuxenhet och sina egna gränser. Tid är i den aspekten en slags gräns. Frivillighet kan skapa ångest. Om att välja likaså. Den ångesten skrev Sartre om. Och den är intressant. Jag brukar utveckla ansvarfriheten under ett pedagogiskt tänk. Jag vill att mina elever får såväl stort inflytande och därmed handlingskraft men vägen dit går inte genom det totala fria. Så tänker jag. Anne-Marie

  7. Anne-Marie skriver:

    Boken Fria Barn Lyckliga Människor av A. Neill läste jag då jag var mycket ung. Det var min första pedagogiska bok. Jag tyckte om mycket i boken men tyckte redan då att det var många, många saker som jag inte kunde förstå.
    Jesper Juul har skrivit om just detta: http://www.rb.se/SiteCollectionDocuments/Artiklar%20i%20tidningen%20Barn/Jesper%20Juul%20Att%20m%C3%B6tas.pdf

    Jag delar Jesper Juuls tankar. Men för att synliggöra det hela så är det bra att ha en levande diskussion. Vi kommer åt så många pedagogiska aspekter genom att lyfta fram pedagogiska modeller från ett annan perspektiv. Allt gott A-M

  8. Peter Ellwe skriver:

    Dan Brown är duktig på att tala och väcka tankar. Open letter to educators visades på vår APT får ngn månad sedan. Fick inte enormt genomslag men många hummade igenkännande. Kolla gärna på hans förtydligande klipp i fråga och även hans övriga klipp. Frispråkig och slår ofta huvudet på spiken. Dessutom lever han på att prata på tuben, säg det till våra elever som karriärsval 🙂

  9. Anne-Marie skriver:

    Men det är ju fantastiskt. Kanske vi ska börja lägga upp våra pedagogiska samtal på youtube. Ska filma ett samtal med mig själv och lägga ut… Ha det gott Peter, A-M

  10. Maria skriver:

    Jag har inte läst Niell eller Juul, men det kanske kan bli lite sommarnöje 🙂

  11. Anne-Marie skriver:

    Då har du en underbar läsning i bägge böckerna. Jesper Juuls tankar om barnets kompetens borde vara allmänlitteratur i utbildningen, jag rekommenderar dig att läsa vadhelst av Jesper Juul – den underbara boken – NU ÄTER VI! är mycket pedagogiskt intressant. A-M

  12. Maria skriver:

    Jo, jag har ju stött på Juul, men aldrig läst en hel bok. Det ska bli roligt, många av mina vänner läser Juul som föräldrar, och de talar varmt om hans böcker. Tack för tipset om Nu äter vi, börjar med den! / maria

Kommentarer är stängda.