BUILDING A CURRICULUM: BYGGA UPP eller BRYTA NED!

Att modella relationen till läroplan-kursplan och barnkonvention! Jag tror på BUILDING A CURRICULUM! Bygga upp en läroplan. Jag tror inte på passiviteten att få en läroplan! Vi ska befolka det HUR som lämnas åt vår profession.

  • Att bära med sig dokumenten i alla dialoger, samlingar och samtal med lärare, föräldrar, elever.
  • Att identifiera och dagligdags implementera läroplanens intentioner, människo-och kunskapssyn.
  • Identifiera och utveckla relationen till den rådande läroplanen. Vilken läroplan råder egentligen i skolan?
  • Hur syns läroplanen i realiteten? Var är dokumenten.
  • Identifiera teorier för verksamheten. Är det Piaget, Vygotskij, Rousseau, Skinner, Dewey, Montessori… indentifiera för att utveckla diskussion.
  • Vilka teorier ligger till grund för läraren i realiteten?
  • Nya läroplanens implementering – börja redan nu. Vilken anslag har vi att utveckla. Vi får ett VAD, och ett ordentligt SYFTE och man ger oss den stora friheten att utveckla ett HUR tillsammans med elever och kollegor. Låt oss skapa 100 HUR och mångutveckla våra undervisningar och klappa varandra på kinderna och säga: VILL, VÅGA, KAN!
  • Bryta ned eller bygga upp! Jag tror inte vi behöver bryta ned målen i kursplanen utan hellre dagligdags bygga upp dem.
  • Den dagliga aktiviteten att fundera över lärarens rätt att undervisa och elevens rätt att lära. Hur gör vi det möjligt?

 

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 svar på BUILDING A CURRICULUM: BYGGA UPP eller BRYTA NED!

  1. Pingback: Tweets that mention BUILDING A CURRICULUM: BYGGA UPP eller BRYTA NED! « Anne-Marie Körling -- Topsy.com

  2. Maria skriver:

    Jag gillar speciellt din formulering om att vi inte behöver bryta ned målen i kursplan, utan bygga upp dem.

  3. Plura skriver:

    Är det inte eleven som ska bygga upp dem för sitt lärande tillsammans med lärarna tänker jag.

    Däremot ska det resultat som nås av eleven ligga till grund för hur lärarna och skolledningen bygger eller i detta fall bryter ned så att det pedagogiska arbetet matchar det pedagogiska innehållet tänker Plura.

    Och lite skvaller från departementet.

    Ryktena surrar om att regeringen inte skulle godtagit målen i SKOLA 2011. Som vanligt det här med fjädern som blir en höna. Det är smärre förändringar i marignalen enligt källan. Beslut i augusti och ikrafträdande hösten 2011. Och skulle de rödgröna komma till makten kan det bli betygskriterier på alla nivåer A-F. Nu är det bara A,C och E.

  4. Anne-Marie skriver:

    Bygga en läroplan är en aktivitet för alla i skolan. A-M

Kommentarer är stängda.