Ordningsregler kring mobilen – att ringa in ett problem

MOBILTELEFONEN OCH TRIVSELREGLERNA:Jag har tagit ett axplock ur mobiltelefonreglerna. Själv använde jag mobildiktning och har coachat lärarkandidater att med framgång få högstadieelever att utveckla diktskrivandet med hjälp av mobiler, men det är en annan sak:

Nu till reglerna;

  • Mobiltelefoner ska ha ringsignalen avstängd under lektionstid och får icke användas på något sätt under lektionstid utom då man kommit överens med läraren om att använda telefonens kalkylatorfunktion. Förbudet gäller även biblioteket och vid gemensamma samlingar.
  • Mobiltelefoner / MP3 spelare lämnar vi hemma.
  • Störande föremål eller föremål som utgör en fara för säkerheten som mobiltelefon, MP3-spelare, leksaker m m kan beslagtas av lärare eller rektor.
  • Mobiltelefoner får inte vara påslagna under lektionstid. Inte heller får kamera eller kameramobiler användas under skoltid. Undantag för denna regel är vid särskild överenskommelse med någon vuxen. Exempel på undantag kan vara vid projektarbete som involverar bilder.
  • Lämna mobiltelefon, pengar och godis hemma. Efter överenskommelse mellan föräldrar och lärare, kan mobiltelefon få tas med, där särskilt behov finns.
  • Mobilen är avstängd under skoltid/fritidstid och finns i väskan under eget ansvar.
  • Vi är alla medvetna om att mobiltelefoner, mp3-spelare/andra mediaspelare normalt inte ska användas under lektionstid. De får endast användas efter överenskommelse med undervisande lärare och då så att det inte stör andra.
  • Du får låna skolans telefon med lärares tillstånd och endast i
    nödfall
  • Du stör inte på lektionerna. Alla kan koncentrera sig bättre om vi har arbetsro. Störande föremål eller föremål som utgör fara för säkerheten som mobiltelefon, MP3-spelare, leksaker m m kan beslagtas av lärare eller rektor.
  • Freestyle, mp3-spelare, dataspel och liknande är avstängda och undanstoppade
  • Mobiltelefoner är avstängda och undanstoppade (gäller även rasterna) och används inte heller i skolbyggnaden efter skoldagens slut. Den mobiltelefon som ändå används under dessa tider tas omhand och kan hämtas ut på kansliet när skoldagen är slut.
  • mobiltelefoner och mp3-spelare varken syns eller hörs under lektionstid
  • Jag har inte mobilen på inomhus. Jag vet att jag blir fråntagen min mobil om jag bryter mot detta. Mobilen får jag hämta hos rektor på eftermiddagen
  • Mobilen är alltid avstängd lektionstid (viktiga samtal kan undantas).
  • Vi har mobiltelefonerna och mp3-spelare avstängda och osynliga på lektioner inom och utomhus.
  • Mobilen skall vara i fickan och på ljudlöst om den ska vara med på lektionen
  • Du får ringa nödvändiga samtal från skolans telefoner. Tala först med en vuxen. Det kostar en krona för ett vanligt samtal och fem kronor till mobiltelefon.
  • Du kan köpa ett telefonkort för tio kronor på expeditionen.
  • Inga mobiltelefoner får vara påslagna eller framme under lektionstid, i omklädningsrum, på studiebesök eller teaterbesök.
    Konsekvens: Den vuxne omhändertar mobiltelefonen. Återlämnas vid skoldagens slut.

Får jag påminna om min lilla mobilkrönika där jag tittade på lärandet, engelskan, bluetoothfrågorna, fotograferandet som handlade om lärandet av änderna och lite sådana saker. Det var så märkvärdigt då jag skrev krönikan och så stort att det kom på de nationella nyheterna i ett nyhetsreportage i Rapport. Det var roligt och spännande men jag hade ju bara tänkt pedagogiskt och utvecklande. Jag tänkte utbildning i lärande om hur att avsända och mottaga värdigt och med respekt, lära oss handskas med våra redskap i pedagogiska sammanhang. Och att undersöka fotograferingens betydelse. Jag ville bara utmana min undervisning då jag bad eleverna ta in de redskap de så ofta använde utanför klassrummen.

Jag minns också då jag bar omkring med min svindyra och oändligt gigantiskt stora miniräknare som vi inte fick använda heller utan vi skulle använda räknestickan… men nu är det inte så längre. Miniräknaren är försvinnande liten och ryms ledigt i en mobil.

Ingen av de många besökare jag har haft har någonsin ens funderat på mobiltelefonerna som synligt och väl legat på bänkarna, aldrig använts trots att de varit på och de enstaka gånger telefonen ringt så har eleverna med mycket respekt visat hur man sköter sådana saker utan att störa andra. Dessutom har flera elever skrivit sms hur de läser och vilka böcker de vill ha inskrivna i sina dokument, dvs, informerat mig som lärare och då har eleverna gjort det under helgerna. Ja, jag förstår mig inte på förbud, däremot förstår jag mig på undervisning och redskap.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Ordningsregler kring mobilen – att ringa in ett problem

  1. Pingback: Tweets that mention Ordningsregler kring mobilen – att ringa in ett problem « Anne-Marie Körling -- Topsy.com

Kommentarer är stängda.