Feedback – snarare – feedforward

Feedback – handlar om det som gjorts och är klart – något summerat – alltså något som redan skett. Feedback ger vi på något summativt. Därför kan vi säga att feedback här till summativa bedömningar.

Feedfoward – handlar om att mana framåt och se det möjliga som kan komma ur ett projekt, en början, eller ske under resans gång, det vill säga mot ett slags resultat. Därför kan vi säga att feedforward handlar om det formativa, det som är under och i process.

Att befinna sig i nuet, se det som barnet, eleven, någon vill visa är precis lika viktigt. Jag brukar dela upp de här bedömningarna… så att det som äger rum just nu också har kvalitet och får bli betraktat som något här och nu.

Så mina bedömningar ska verka i elevens tjänst, och i min.

Jag kan alltid se  morgondag i mina undervisningar. Eleven kan se nutid i sina lektioner och känna glädje för det som blivit idag. Feedback ska vara något som vi ständigt ger tänker jag också. Vi ger alldeles för lite av det oavsett vad det är vi bedömer. Generositet kunde vi alltid visa, mot varandra, mot den lärande, mot yrket, mot vår nästa.

Anne- Marie

Det här inlägget postades i Formativ bedömning och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.