Lärarens rätt att undervisa

Att hålla undervisningen är som att hålla ett glas vatten.

Om jag håller min undervisning som ett glas vatten och inte släpper innehållet kan eleverna låna koncentration genom lärarens hållande av fokus. Men om läraren släpper sitt fokus, alltså släpper glaset med vatten, så faller det i golvet, vattnet stänker och glaset krossas. Då förlorar jag undervisningen.

Denna tanke har burit min undervisning under flera år. Jag bär alltid ett symboliskt vattenglas med mig in i klassrummet! Jag håller det med båda händerna!

Elevens rätt att lära

Jag tänker i former av skolrättigheter. Elevens rätt att lära!  Se också två youtubeklipp där jag talar om skolrättigheter och hinder för lärande:

Körlings tankar om skolrättigheterKörlings skolrättigheter 2009

Körlings skolrättigheter 2009

Körlings skolrättigheter 2009

Körlings skolrättigheter 2009

Körlings skolrättigheter 2009

Körlings skolrättigheter 2009

Körling tänker om klassrummen, var nu det är för något, det rumsliga lärandet? 2009

Här är en liten snutt om Skolrättigheterna från Almedalsveckan 2009

7 Responses to Lärarens rätt att undervisa

  1. Marie Andersson says:

    Som alltid. Du gör det svåra lite lättare att greppa.

  2. Pingback: Att undervisa | Anne-Marie Körling

  3. Camilla says:

    Underbar jämförelse!

  4. Jag tappar mitt glas flera gånger om dagen…snälla kan du skriva ett blogginlägg om hur man kan träna sig i att hålla:).

  5. Pingback: Bloggar skolutveckling | Pearltrees

  6. Pingback: Lektionen | Pearltrees

  7. Pingback: Kan någon kan Canva | Fredrik Sandström

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>